Autolak og eftermarked

Gennemgang af halvanden måneds rapporter sikrer lakerer 70.000 kroner 

Der er masser af penge at hente som lakerer, når man gennemgår mangelfulde takseringer, viser erfaringer. Ring nu til lakereren, hvis I er i tvivl, lyder bønnen til landets pladesmede.

Hos autolakereriet PaintRepair i Højbjerg ved Aarhus havde partner Dennis Neess for nylig besøg af AutoBranchen Danmarks eftermarkedskonsulent Lars Baun Vilhelmsen. 

Her gennemgik de som et forsøg et par af de rapporter, som PaintRepair har fået fra deres værkstedskunder. Og det viste sig hurtigt, at der var ekstra penge at tjene, fordi rapporterne ikke sikrede PaintRepair alle de penge, de havde krav på.

Efterfølgende har Dennis Neess gennemgået alle sine rapporter for fejl og unøjagtigheder for de sidste halvanden måned. Og resultatet er ikke til at tage fejl af: 

PaintRepair har sikret sig 50.000 ekstra på rapporterne for maj og 20.000 kroner ekstra fra rapporterne for halvdelen af april.  

“Det gør en kæmpe forskel for sådan et lille autolakereri som vores,” siger Dennis Neess.  

Overrasket over gevinst

“Jeg er sikker på, at det ikke er af ond vilje, men mange af pladesmedene har jo travlt, når de takserer, og så glemmer de altså at sikre sig, at vi som lakerere får den fulde betaling, som vi har krav på,” siger han. 

Dennis Neess blev selv meget overrasket over, hvor mange penge, der reelt var at tjene ved at gennemgå rapporten.  

“Jeg sikrer jo mindst min egen månedsløn. Jeg tør slet ikke at tænke på, hvor mange penge, jeg er gået glip af, hvis jeg går tilbage til, da vi startede,” siger han.  

Derfor er han nu begyndt at holde regnskab med beløbet på gennemsnitsskaden, så han kan se om den falder, når fokus måske igen forsvinder fra korrekt taksering.  

Han nævner, at de fejl, der typisk ikke gives betaling for, drejer sig om eksempelvis lakering over eller under 50 procent og spartling. 

“Selvom mange pladesmede er gode til at taksere, kunne de godt være mere skarpe på lak-delen,” er hans vurdering. 

Holder kursus

Af den grund holder Dennis Neess snart et heldagskursus for sine værkstedskunder, hvor han i samarbejde med en lakleverandør underviser pladesmedene i taksering af lakarbejdet.  

Og det, tror han, er givet godt ud.  

For hans gennemgang af rapporterne har vist, at der virkelig er penge at hente: På én enkelt rapport gik betalingen fra lidt over 7500 kroner til knap 15.000 kroner. Altså tæt på en fordobling.  

“Vi har jo fuld dokumentation for det arbejde, vi har lavet, så der er ikke så meget at komme efter for taksatorerne,” siger Dennis Neess, der dog fortæller, at en hans værkstedskunder har haft problemer med især én taksator efterfølgende. 

Samlet set vurderer Dennis Neess, at et øget fokus på korrekt taksering kan indbringe autolakereriet op mod 500.000 kroner årligt.  

Og selvom han gør sit for at sikre, at pladesmedene takserer korrekt, så ville han egentlig foretrække, at lakererne var med i takseringsprocessen, så man selv står til ansvar for at sikre sin betaling.  

Indtil det bliver en realitet, har han dog en bøn til landets pladesmed: 

“Ring til jeres lakerer, hvis I er tvivl. Det er også en fordel for jer, når I sikrer lakereren den rette betaling.”  

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til korrekt taksering, kan du kontakte AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling.  

Kontakt

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent