Bilforhandlere

Gumpen-tur tegner fremtidsbillede

Norge er længere fremme på elbilsområdet, og derfor var der masser af indsigter at hente med hjem, da 25 medlemmer og ansatte fra AutoBranchen Danmark besøgte Gumpen Auto i Norge.

Danskerne er for alvor ved at tage elbilen til sig. Det vidner et stærkt stigende elbilssalg om. Men i Norge har man adskillige års forspring i den transition. 

Og med elbilernes hastige indtog på bilmarkedet følger ændrede vilkår for bilhandel og eftermarked.  

Derfor var der også stor interesse for den medlemstur, AutoBranchen Danmark arrangerede i starten af maj. Turen blev arrangeret i samarbejde med Santander Consumer Bank. Her besøgte vi den store forhandlerkæde Gumpen Auto, der allerede håndterer mange af de udfordringer og muligheder, vi forventer at møde herhjemme. 

”Jeg synes, at det norske marked er vildt spændende, fordi de er der, hvor vi formentlig vil være om et par år, siger Klaus Schultz,” som er medlemskonsulent i AutoBranchen Danmark og arrangør af turen. 

Sælger ca. 90 procent elbiler

Norge har i en årrække givet elbiler særdeles gode vilkår – blandt andet har de været fritaget for registreringsafgift og moms (nu op til 500.000 norske kroner). 

Blandt andet derfor udgør elbiler i april måned næsten 90 procent af nybilssalget i Norge, viser tal fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I alt udgjorde elbiler 24 procent af vognparken i slutningen af 2023. 

Til sammenligning havde vi herhjemme en andel på 42,9 procent elbiler i april og aktuelt en andel på 8,43 procent af den samlede bilpark i Danmark. 

Laver outlet til lavprisbiler

Og med så mange elbiler på vejene har nordmændene været nødt til at tænke andre veje for at sikre indtjeningen, lyder det fra Klaus Schultz. 

”Rudeskift, klargøring af biler og foliering er eksempler på, hvad man er begyndt at gøre mere ud af.” 

”På brugte biler tager de nu billigere biler ind. De forsøger at få hele værdikæden med fra bilen er ny, til den ikke er ret mange penge værd. Det gør de ved at lave outlets til de billigere biler,” siger Klaus Schultz. 

Så i stedet for et engros salg forsøger man selv at sælge lavprisbilerne, så de får en søjle mere i indtjeningen, forklarer han videre. 

I alt 25 deltog på turen, der også bød på masser af hyggelige stunder og god stemning samt mulighed for at pleje netværket med andre branchefolk.

Kontakt

Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn