Elbiler

Højt bilsalg med stærk slutspurt til leasing

Der var meget store udsving i bilsalget sidste år lige som fordelingen mellem salg og leasing ændrede sig meget markant i årets sidste tre måneder.

”Det skyldes sandsynligvis, at de politiske forhandlinger om elbilernes beskatningsforhold fra oktober og fremefter skabte stor usikkerhed blandt kunderne. Det, kombineret med gode tilbud, fik mange kunder til at vælge en leasingmodel frem for et køb”, siger direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

2018 var samlet set et godt år for autobranchen. Med et salg på 218.500* biler tangerede salget næsten de seneste fire års rekordsalg, men salgstallene dækker imidlertid over relativt store forskydninger.

Ser man på hele året viser tallene, at nyvognssalget steg med 3,2 procent, men da leasingudviklingen set over hele året gik tilbage med 8 procent, ender året alligevel med en mindre tilbagegang på 1,5 procent.

Går man et spadestik dybere ned i tallene fremgår det i øvrigt, at salgsudviklingen stort set er den samme over hele landet – dog med den undtagelse, at Vestsjælland skiller sig ud fra landsgennemsnittet med en tilbagegang på fem procent.

Opbremsning 4. kvartal

Den første uge i oktober åbnede Folketinget, og statsminister Lars Løkke Rasmussen annoncerede her sin vision om, at der i 2030 skal køre mindst en million grønne biler på de danske veje. Ugen efter spillede regeringen så ud med sit klimaudspil, der indeholdt 17 initiativer på transportområdet, hvor en fastfrysning af 20 procent af afgiften på elbiler og skattefrie el-biler op til 400.000 kr. var de to vigtigste.

Forhandlingerne varede i over to måneder, og de gav ny usikkerhed blandt bilkøberne, hvilket førte til, at bilsalget tog en meget dramatisk opbremsning. Mange forhandlere meldte om tomme butikker og i stedet for salg, valgte kunderne nu en mere fleksibel løsning i form af leasing.

Så efter ni måneder med et relativt pænt løft i salgstallene tog tingene en drejning. Forhandlernes nyregistreringer dykkede med hele 22,3 procent, og i nogen landsdele oveni købet betydeligt mere.

Til gengæld steg andelen af leasingbiler nærmest eksplosivt. Fra et stort minus i årets første ni måneder voksede leasing nu til et plus på 13,8 procent.

”Hver gang politikerne forhandler registreringsafgifter påvirker det kunderne og dermed forhandlernes omsætning. Det har været meget hårdt for mange forhandlere at komme igennem årets sidste tre måneder, og derfor må vi håbe, at roen lægger sig over politikerne i 2019, selv om det er valgår. Det vil næsten ikke være til at bære, hvis forhandlerne skal igennem endnu en lang periode med uro og tomme butikker, ” siger Gitte Seeberg.

 

*Kilde: bilstatistik.dk