Elbiler

Hvid holder fast i den globale farvetrone

38 procent af alle biler solgt på verdensplan er hvide. Det viser den endelig opgørelse for bilåret 2018, som den store lakaktør Axalta Coating Systemet har udgivet. Her kigger producenten på, hvilke farvetrends, som hersker på de globale markeder for autolakering – og skal man gå efter rapporten holder farven hvid fast i tronen som den mest populære farve for ottende år i træk.

Asien elsker hvid

Det er især i Asien, at de hvide farver ser ud til at tiltrække flere forbrugere. Her er næsten hver anden bil hvid ifølge Axaltas årsrapport for 2018 – ført an af Kina, hvor 58 procent af alle solgte biler er enten hvide eller hvide med perleeffekt.

I Europa er spredningen knap så stor. Her er hver fjerde bil hvid, mens grå og sort er lige i hælene med henholdsvis 22 og 21 procent. Dog er autolakeringen noget forskellige mellem forskellige bilsegmenter, når man kigger på Europa.

Hvis der er tale om kompaktbiler lig en VW Golf eller en Ford Fiesta ligger hvid sig stadig i front hvad angår den mest populære farve. Samme tendens i 2018 gjaldt de lidt billigere SUV’ere og trucks. MPV’er, lige eksempelvis en Volkswagen Touran eller en Renault Scénic, er omvendt overvejende grå eller sorte på det europæiske marked.

Kigger man tilsvarende på SUV’er i luksussegmentet holder den sorte farve fast i sin krone. Her er hver tredje bil sort, mens godt hver femte er hvid. Som eneste segment kravler den blå farve lige over de ti procent, dog slået af grå på 19 procent.

Grøn er yt

Udviklingen i autolakering i 2018 følger nogenlunde den fra de foregående år. Det betyder, at det statistisk set stadig er sjældent, at en autolakerer møder en bil lakeret enten beige, grøn eller gul. Uanset hvilket marked man kigger på, udgør de grønne biler omkring en procent, mens gule biler akkurat svinger sig op på mellem to og tre procent.

Du finder hele farve-rapporten fra Axalta ved at følge linket her.