Tidligere i år råbte en stor del af skadesbranchen op og understregede i et åbent brev til forsikringsbranchen med over 200 medunderskrivere, at der er brug for andre boller på suppen, når det kommer til samarbejdet mellem skadesbranchen og forsikringsselskaberne.
Efterfølgende er situationen i skadesbranchen også blevet drøftet på offentlige og velbesøgte debatmøder arrangeret af AutoBranchen Danmark, ligesom AutoBranchen Danmark har drøftet situationen med nøgleaktører i branchen.
Og det fører til sammen nu til, at AutoBranchen Danmark fokuserer på fem konkrete anbefalinger, som bør implementeres i branchen og af forsikringsselskaberne for at sikre, at skadesbranchen også i fremtiden kan levere skadesarbejde af høj kvalitet og samtidig have sunde forretninger.
De fem anbefalinger er her:
AutoBranchen Danmark anbefaler, at
- Lakerere og pladeværksteder samarbejder, når timepriserne skal fastlægges. Dette kan være ved, at lakereren forud for værkstedets forhandling med forsikringsselskabet sætter en minimumstimepris skriftligt, eller at lakereren er med til forhandlingen ansigt til ansigt.
- Der oprettes en særskilt, obligatorisk funktion i Autotaks til afregning af fragt til og fra lakereren. Der afregnes et fast beløb for antallet af kilometer mellem de to parter på rapporten.
- Der oprettes en særskilt, obligatorisk funktion i Autotaks til afregning af lånebiler, fx ved et fast beløb pr. dag eller en procentdel af det samlede skadesbeløb.
- Laktimeprisen hæves kraftigt op mod værkstedstimeprisen, så den afspejler de øgede udgifter og så mange års efterslæb indhentes.
- Karrosseritimeprisen skal afspejle øgede udgifter til især lønninger.
“Skadesbranchens økonomi og fremtid er stærkt udfordret. Det tager vi som brancheorganisation ekstremt alvorligt, og det håber vi også, at branchens vigtigste samarbejdspartner, nemlig forsikringsselskaberne, gør. Derfor er det nødvendigt at tage nogle opgør med en række praksisser, som i dag er udbredte, men som i alt for lang tid har presset branchen i bund. Det drejer sig om gratis ydelser, og det drejer sig om en fair betaling for det arbejde, der udføres,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Og derfor skal der handles nu, lyder det fra Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark:
“Det haster med at skabe bedre vilkår og mere fair afregning i skadesbranchen. Skadesantallet har aldrig været højere, og derfor er der brug for alle mand på dæk for at sikre godt skadesarbejde på danskernes biler. Det kræver, at branchen får betaling for det arbejde, der udføres, så værksteder og lakerere kan fastholde medarbejdere og udvikle og fremtidssikre forretningen,” siger Nicky Bobak.