Autolak og eftermarked

Kritik: Alt for mange af forsikringsselskabernes indkøbere er umulige at få fat i  

Forsikringsselskaberne går i flyverskjul for at undgå forhandlinger om timepris – og det giver frustrationer. Det gode samarbejde bygger på gensidighed, lyder det.

Kristina Roma Grahn havde egentlig glædet sig til årets timeprisforhandlinger med forsikringsselskaberne.  

Det var anden gang, hun skulle forhandle vilkår og timepriser for Skyttemarkens Autolakering, hvor hun foruden administrativt arbejde også står for forhandling med de forsikringsselskaber, som værkstedet selv laver skader for.   

Og hvor det sidste år var med en vis uro i maven, at hun for første gang gik ind til opgaven, følte hun sig i år helt klar:   

Hun havde indkaldt i god tid og forberedt sig til tænderne. Hun havde alle beregninger liggende klar og havde nedskrevet noter om samtlige forhandlere og de selskaber, de repræsenterede.   

Det eneste der manglede, var faktisk nogle at forhandle med. Det skulle vise sig at blive en stor opgave.  

Her over tre måneder senere, mangler hun stadig at lande aftaler med tre ud af de seks selskaber, hun har kontaktet. For det er overordentlig svært overhovedet at komme i kontakt med dem.   

Endeløs omstillingskøer

Selvom hun både har kontaktet dem telefonisk og på mail – og det ikke bare én gang, men mange gange – står hun tilbage med en lang næse, og er endt i endeløse omstillingskøer eller er blevet lovet noget, som forsikringsselskaberne ikke har holdt.  

“Det er som om, det er en nogle spioner, man skal finde. Det er jo stort set umuligt at få fat i dem og få dem i tale,” siger Kristina Roma Grahn og tilføjer:  

“Selskaberne vil ikke udlevere mail eller telefonnummer på dem, man skal snakke med, men insisterer på, at vedkommende nok skal kontakte os. Det sker så bare aldrig.”  

Skyttemarkens Autolakering, der for nylig fejrede 50 års jubilæum, maler cirka 40 skader om ugen og er dertil begyndt at lave skader selv. På sigt er det planen, at man skal have etableret et egentligt pladeværksted.   

Men når forsikringsselskaberne ikke vil forhandle timepriser og vilkår – og i hvert fald lykkes med at holde værksteder og lakerere hen i månedsvis, lægger det ikke lige frem op til et godt og ligeværdigt samarbejde.   

“Når vi kun skal lave aftaler med seks selskaber, så burde det jo kunne klares på en formiddag. I stedet har det nu trukket ud i månedsvis, uden alle aftaler er kommet på plads eller forhandlingerne i visse tilfælde overhovedet er kommet i gang. Det er totalt uholdbart,” siger Kristina Roma Grahn.  

Det betyder dels, at vilkårene ikke er blevet ændret, og at man stadig afregnes efter forældede takster, men det betyder jo også et ressourcetræk, hvor man igen og igen bruger tid på at forsøge at komme igennem forsikringsselskabernes forsvarsværker af tavshed og afvisning.   

Samarbejdet skal være gensidigt

“Det er simpelthen så frustrerende. Vi søger det gode samarbejde, men det bliver nødt til at være gensidigt.”  

Men hvor mange lakerere og værksteder giver op på et tidspunkt – der er i branchen mange eksempler på timepriser, der ikke er blevet reguleret i over 10 år – kommer Kristina Roma Grahn ikke til at give op, fastslår hun:   

“Jeg skal nok få fat i dem. Nu er jeg gået i gang med at kontakte dem gennem deres facebook-sider og der må jo sidde nogle chefer et sted, der læser med,” siger hun. Hun har sågar også skrevet direkte til ombudsmanden og til erhvervsminister Morten Bødskov. Og hun har tænkt sig at blive ved:   

“Vi kæmper jo sådan set bare for retfærdighed. Og så fortæller jeg dem, hvad jeg mener. På en pæn måde,” smiler Kristina Roma Grahn.  

Eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, Nicky Bobak, genkender problemstillingen:   

“Alt for mange forsikringsselskaber bruger feje metoder for at undgå at regulere timepriserne. Det er usympatisk, at man ikke står ved sig selv og sine dispositioner, men gemmer sig på den måde, som mange værksteder og lakerere oplever,” siger Nicky Bobak.   

“Og det er desværre de færreste, der har samme gå-på-mod og engagement som Kristina her. Det er en skam, for så får forsikringsselskaberne det jo, som de vil have det,” siger han videre.   

Kristina Roma Grahn er gift med den ene af de to brødre, Morten og Thomas Grahn, der driver Skyttemarkens Autolakering, som deres far grundlagde i 1974.  

For de to brødre har det været en stor gevinst at få Kristina med på holdet til at holde forsikringsselskaberne i ørerne.   

Lås dig ikke ind på værkstedet

“Kontorarbejdet er en udfordring for rigtig mange malere. Når forsikringsselskaberne så ikke svarer, så magter mange ikke at kæmpe kampen. Og så vil man hellere løbe lidt hurtigere ud på værkstedet,” siger Thomas Grahn.   

“Men vi får ikke den udvikling, vi ønsker, hvis vi bare låser os ind på værkstedet,” supplerer Morten Grahn.   

Og derfor har de så Kristina til at kæmpe kampen for dem. Og det giver rigtig god mening, kommenterer Nicky Bobak.  

“Vilkår og samarbejdsaftaler er selve grundlaget for ens forretning, og det skal der simpelthen være styr på. Og de skal reguleres årligt, hvis ikke man vil blive snydt,” siger han.   

Han opfordrer derfor forsikringsselskaberne til at tage samarbejdet med skadesbranchen langt mere alvorligt:   

“Hvis forsikringsbranchen spekulerer i at ignorere deres samarbejdspartnere for at slippe for at betale det, de burde, så er det helt hen i skoven. Hvis de ikke har ressourcer til at tage imod opkaldene, burde man ansætte nogle flere medarbejdere, så man viser, at man tager samarbejdet alvorligt,” siger Nicky Bobak.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert