Elbiler

Lederkursus for autofolk: “Man skal presse sig selv i fredstid”

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Din bilforretning eller dit lakværksted buldrer afsted. Slutsedlerne underskrives med lynets fart eller autolak-opgaverne vælter ind, så I knap nok kan følge med. Det er godt for bundlinjen, men hvornår har I sidst spurgt jer selv, hvordan I forbereder jer på markedet om to år? Forventer du samme marked og vilkår eller forandringer? Hvad er det, du som leder skal stille dig af spørgsmål, som sikrer, at I er parate til at omstille jeres forretning, hvis en forhandlerkontrakt uventet går i hårdknude – eller hvis en stor leverandør af biler med forsikringsskader pludselig trækker sig?

Kristian Ragus har flere års erfaring med lederuddannelse hos både bilforhandlere og helt store virksomheder som A.P. Møller Mærsk og Vestas. (Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen)

Det danner grundlaget for et nyt lederkursus, som AutoBranchen Dammark afholder den 4. og 5. april i Middelfart. Her vil kursusleder Kristian Ragus stå for undervisningen. Han har en lang fortid med uniformer og har en skibsføreruddannelse fra A.P. Møller, været kaptajnløjtnant i Søværnet og idrætsofficer i Forsvarsakademiet. De senere år har han arbejdet med strategi lederudvikling i store virksomheder som Vestas, A.P. Møller Mærsk og Ørsted. Han uddyber, hvorfor kurset er vigtigt for ledere i autobranchen.

“Heldigvis er autobranchen inden i en god periode. De fleste oplever et godt bilsalg og en forretning, som generelt er godt kørende. Men det er nu, man skal blive helt skarp på den strategi og retning, som skal lægge grundlaget for forretningen de næste to, tre år. Fra min tid i forsvaret har jeg lært, at man skal presse sig selv i fredstid”, siger Kristian Ragus og uddyber:

“Det er i opgangstider, man har mest overskud til at tænke forretningsudvikling som leder. Var vi i stedet midt i en krise med lavt bilsalg og et nedadgående eftermarked, var det sværere at tage sig tiden til at løfte sin forretning op og kigge på den. Det ville også være sværere at trække på kræfter uden om ens egen forretning, som oftest kan komme med friske øjne”.

Kurset er også oplagt for dem, som måske er betænkelige ved en grøn omstilling og digitaliseringen eller andre gennemgribende ændringer, som autobranchen skal igennem inden for nær fremtid.

Hjemmeblind

Nogle af redskaberne, som deltagere på kurset får med sig hjem, er rettet mod personligt lederskab, ledelse i en forandringstid og det at lave handlingsplaner sammen med hele sit team hos forhandleren eller i autolakvirksomheden.

“Som samlet pakke skal det sikre, at deltagerne ikke bliver hjemmeblinde. Med det mener jeg, at det oftest kan være en rigtig god idé at lade nogle uden for virksomheden forholde sig til forretningsmodellen, kundegrundlaget, kommunikationskanaler og lignende. Man skal lade sig udfordre og inspirere”, forklarer Kristian Ragus og supplerer:

“Samtidig vil man helt sikkert kunne lære af de andre deltagere på kurset. Det er så at sige en fri omgang, hvor man ikke skal være nervøs for at stille dumme spørgsmål. Vi kan allesammen lære af hinanden og blive klogere på en autobranche, hvor både den teknologiske og forretningsmæssige udvikling går rigtig stærk i de her år. Det er nødvendigt med refleksion”.

Kristian Ragus understreger dog, at man sagtens kan få ledelsesmæssig rådgivning, uden at det skal foregå foran konkurrenterne i plenum.

“De ekstra svære spørgsmål om ens egen forretning vil blive berørt på kurset, men ikke nødvendigvis foran alle de andre. Vi har lavet kurset, så der tilbydes 1-1 sparring og på den måde er der plads til både den åbne og private rådgivning”.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Det praktiske” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]Datoer: Torsdag den 4 og fredag den 5. april

Sted: Kurset foregår på Comwell Kongebrogården, Kongebrovej 63, Middelfart

Tilmeldingsfrist: Senest den 15. marts. Tilmelding sker på det her link.

Pris: Kurset koster 8.200 kr. pr. deltager. Prisen omfatter 2 dage på Comwell i dejlige omgivelser, mad og kursusmaterialer og underviser.

Ved spørgsmål eller for skræddersyet forløb til din virksomhed så kontakt Charlotte Brix Andersen på cba@abdk.dk eller på tlf. 3136 9400[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]