Elbiler

Markant mangel på lærlinge på lakuddannelsen

Kun 36 elever skal til svendeprøve på lakuddannelsen i 2019. Det er en voldsom mangel i forhold til hvor mange, der er brug for på landsplan. Seneste opgørelse fra AutoBranchen Danmark viste et behov for 120-130 elever årligt.

”Det er alvorligt. Branchen kommer til at mangle dem inden længe. De mangler dem sådan set allerede, for der er hele tiden masser af virksomheder, der søger elever,” siger Jesper Vang Falkenberg, der er uddannelsesschef på College360 i Silkeborg, den eneste skole i Danmark, som uddanner autolakerere.

Uddannelsen til autolakerer tager fire år, og situationen ser ikke bedre ud med et firårigt kig i krystalkuglen. På College360 er lige nu indskrevet 160 elever på lakuddannelsen. Det svarer til et gennemsnit på 40 om året i de næste fire år, og er altså langt fra de 120 til 130 elever, som burde uddannes for at dække behovet.

”Hvis man ønsker faglært arbejdskraft, så har vi alle et fælles ansvar for at få uddannet nogle flere, og vi må prøve at løfte i fællesskab og få fortalt de gode historier. Ellers risikerer man en situation med udenlandsk arbejdskraft og en situation, hvor de uddannede får den pris, de forlanger. Som man oplever på murerfaget i dag, fordi der er stor mangel på murere,” siger Jesper Vang Falkenberg.

Ifølge uddannelseschefen giver den faglærte arbejdskraft langt mere til virksomheden end ikke den ikke faglærte. Derfor er det vigtigt.

”Hvem skal fx kunne håndtere og stå imod forsikringsselskaberne i fremtiden, hvis der ikke er nogen med ballast til det,” siger han.

I AutoBranchens Arbejdsgiverforening kan direktør Marietta Bak Seemholt se den konsolidering, der er sket i branchen de senere år. Der er blevet færre virksomheder, men de er samtidig blevet større, og antallet af medarbejdere har ikke ændret sig, så behovet for elever har næppe ændret sig de senere år. Der er bare blevet færre af dem.

”476 virksomheder er godkendt til at have elever, men der er kun 90 virksomheder, som har igangværende aftaler,” siger hun og understreger, at der selvfølgelig kan være masser af årsager til, at man lige nu ikke har en elev. Men tallet er stadig markant.

”Vi har alle i branchen en opgave med at få fortalt de gode historier og få fortalt om karrieremulighederne. For man kan tage uddannelsen som EUX, der giver massere af karrieremuligheder. Nogen bliver værkførere, nogen skal arbejde med garanti, reklamationer, forsikringsselskaber og så videre,” siger Marietta Bak Seemholt.

I Hadsund sidder Tom Andersen i OK Autolakering. Han anerkender, at der uddannes for få elever, men påpeger samtidig, at det er blevet svært.

”Det er helt klart et problem for branchen, at alle er så pressede på tid og penge. Det har betydet, at det er sværere og sværere for små mestre at tage lærlinge, og at vi ydermere kun har en skole, gør sagerne sværere endnu, når det handler om autolakerere på Fyn og Sjælland,” siger Tom Andersen.

Om et år flytter College360 ind i det, Jesper Vang Falkenberg kalder ”verdens mest moderne autolakererskole” i Silkeborg. At uddannelsen kun eksisterer i Silkeborg, har vist sig at være et problem for sjællændere, og der er kun indskrevet 16 sjællandske elever blandt de nye på uddannelsen i 2019. Fra august 2019 ændrer skolen på skoleforløbene, så de kortes ned fra 10 til fem uger på hoveforløbet. Så skal eleven ikke være så længe væk fra sin arbejdsgiver, men i stedet have to forløb på fem uger. Samtidig er det målet at finde lokaliteter og en samarbejdspartner til at oprette et Grundforløb 2 på Sjælland. Håbet er, at det tiltag kan afhjælpe et af de problemer, Tom Andersen påpeger.

Jesper Vang Falkenberg inviterer til samarbejde og understreger, at College360 gerne vil være en del af et fælles arbejde for at skabe interesse og hente flere nye kræfter til faget. Sammen med Malerfagets Faglige Fællesudvalg, MFFU, er AutoBranchens ArbejdsgiverForening med i en fælles tre-årig elevsatsning, som særligt via sociale medier skal skabe opmærksomhed om faget hos de unge, som står overfor et valg af uddannelse.

Både Jesper Vang Falkenberg og AutoBranchens Arbejdsgiverforening tager gerne imod mange flere forslag til, hvad branchen kan gøre for at hente flere elever.