Elbiler

Nio til forhandlere: “I skal være klar. Vi kommer nu”

Ingen forhandlere, ingen agenter. Det kinesiske bilmærke Nio, der nu gør sit indtog i Danmark, vil eje hele biløkosystemet selv. Kun service vil midlertidigt blive udliciteret til den eksisterende branche

“Dette er en servicemeddelelse”.

Sådan lød ordene fra salgsdirektør for bilmærket Nio i Danmark, Rasmus Huus, da han holdt oplæg til en stuvende fuld sal fyldt med forhandlere, værkstedsejere og lakerere til AutoBranchen Danmarks årsdag, der blev afholdt i Brande 29. september.

Det kan man kalde for en varsling. For Nio kommer. Og de har store planer. Og planerne er en kamp om markedsandele og en direkte udfordring af den måde, som den danske autobranche har fungeret på i generationer. Så meget stod klart, efter Rasmus Huus havde holdt sit oplæg.

“I skal være klar. For vi kommer nu,” sagde Rasmus Huus videre til forhandlerne og fastslog, at Nio planlægger at eje hele deres eget biløkosystem selv. Her skal ikke være nogle forhandlere eller agenter. Kun servicedelen skal midlertidigt udliciteres til den eksisterende branche, udtalte Rasmus Huus.

NIO, der udelukkende vil sælge elbiler, blev grundlagt i 2014 og arbejder ifølge Rasmus Huus for en bæredygtig fremtid. Grundlæggeren William Li stiftede selskabet, da han skulle være far og kiggede udover et Beijing, der var indhyllet i smog – blandt andet på grund af de mange benzin- og dieselbiler, der kører rundt i den kinesiske hovedstad. Hans søn skulle ikke vokse op i en verden fyldt med smog. Derfor ville William Li arbejde for en anden og mere bæredygtig verden, og det gør Nio med de fire værdier ærlighed, omsorg, vision og action som idegrundlag.

Nio bygger ifølge Rasmus Huus på det bedste fra autobranchen globalt – den kinesiske teknologi og servicekultur, den californiske forskning, det britiske ingeniørarbejde og det tyske design. Selskabet står pt foran en større udrulning i Europa, efter at være kommet til Norge sidste år. Nu er turen så kommet til Danmark, Holland, Tyskland og Sverige.

At der er tale om et selskab i vækst, ses på antallet af ansatte, der er gået fra 16.000 i januar til aktuelt 23.000. Her i Danmark blev Rasmus Huus hyret som den første for seks måneder siden, og der er nu 32 ansatte.

Nio er måske bedst kendt for deres revolutionerende batteriskifteteknologi, hvor man som Nio-ejer kan få skiftet batteriet på sin elbil på fem minutter på særlige batteriskiftestationer. På sigt vil det minuttal bliver bragt ned på tre, udtalte Rasmus Huus og fortalte, at Nio allerede har gennemført 12 millioner batteriskifter globalt – primært i Kina. I alt har Nio indtil videre solgt cirka 250.000 biler, men deres fabrik i Kina, der er 17 hektar stor, vil kunne producere 1.000.000 biler årligt, lød det videre.

Herhjemme er planen, at der ved udgangen af 2024 skal være 20 batteriskiftestationer. Samtidig kan Nios elbiler lades op på traditionel vis, eller ved at en bil med batteripakke bliver kørt ud til kundens bil for at lade den op.

Prisen på Nios biler er herhjemme ikke meldt ud endnu, men Rasmus Huus fortæller, at kunderne kommer til at opleve en ny måde at have bil på med NIO. “Vi kommer med en anderledes løsning, som ifølge os vil være relevant på det danske marked,” lød det. I Norge koster en Nio 609.000 norske kroner (svarende til 430.000 danske kroner) uden batteri, som så skal leases ved siden af, oplyste Rasmus Huus.

Derudover regner Nio med, at de i fremtiden vil tilbyde biler, der er fuldt autonome, dvs. selvkørende. AutoBranchen Danmark har i rapporten Danskernes Biler, der udkom i forbindelse med årsdagen i Brande, dokumenteret, at hver femte dansker inden for fem år kunne forestille sig at købe en selvkørende bil.

Endelig har Nio en anden tilgang til bilsalg end de fleste andre bilmærker. Hos Nio er det afgørende vigtigt, at det er sjovt og interessant at være en del af Nio-fællesskabet, uanset om man har en bil eller ej. Således er der også et såkaldt Nio-house med alt fra legeland og mødelokaler til gratis udlån på vej på Kultorvet i København, ligesom et tilsvarende Nio-house vil blive opført i Jylland næste år. Faktisk vil Nio gå så vidt som at belønne mennesker, der bruger deres app, med point, der kan bruges som valuta i deres forretninger.

I Norge har det såkaldte Nio-house ifølge Rasmus Huus 4000 besøgende på en almindelig lørdag og 10.000 ugentlige brugere. Herhjemme har Nio oprettet et brugerpanel på 50 borgere, der rådgiver Nio om, hvilke ønsker de har.

Nio planlægger på sigt også at åbne en bilfabrik i Europa, fastslog Rasmus Huus.

“Det var særdeles interessant at høre Nios fremtidsplaner. Vi har allerede set, hvordan Tesla har ændret på markedet og Nio har potentiale til at gøre det samme. Og det står tydeligt klart for mig, at forhandlerne og i øvrigt også producenterne og bilimportørerne bliver nødt til at tage kampen op, hvis ikke de skal løbes over ende på sigt. Det gælder om at tilbyde kunderne mere end bare en bil, og det gælder om at fastholde og skabe et loyalitetsbånd til de kunder, man har,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark efter Nios oplæg.

“Branchen står overfor store udfordringer og markedet ændrer sig hurtigt. Så man skal tilpasse sig og udvikle forretningen, mens tid er. Det er min klare opfordring,” siger Gitte Seeberg.

Samtidig mener hun, at Nio står foran en stor opgave med at opbygge forbrugertillid til kinesiske biler. Ikke kun i forhold til bilens kvalitet, men også i forhold til varetagelsen af kundernes data, som mange måske vil frygte, vil ende i den kinesiske regerings hænder.

Rasmus Huus forsikrede i forbindelse med sit oplæg om, at data fra europæiske kunder bliver i Europa, ja faktisk i Danmark, og fastslog i kraft af sin fortid hos BMW, at Nios biler kvalitetsmæssigt ifølge ham er fuldt på højde med bilerne fra den tyske bilgigant.

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent