Elbiler

Nødvendigt indgreb mod selvanmeldere – men meget høje gebyrer

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text] Det politiske indgreb mod selvanmelderordningen er nødvendigt, men et nyt gebyr på 2.000 kr. pr. eksporteret bil står slet ikke mål med omkostningerne til den nye kontrol. Det vurderer Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, på baggrund af den politiske aftale mod selvanmelderordningen, som skatteminister Karsten Lauritzen netop har offentliggjort og som et samlet folketing står bag.

“Statsrevisorerne har afsløret, at der blev svindlet med ordningen, og derfor har vi selvfølgelig fuld forståelse for, at der nu kommer mere kontrol med ordningen. Men vi mener ikke, at et gebyr på 2.000 kr. pr. bil står i rimeligt forhold til, hvor lang tid det tager at gennemføre en kontrol”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Ifølge en rapport fra Skatteministeriet blev bilerne på selvanmelderordningen alene i 2016 værdiansat omkring 215 millioner kroner for højt svarende til formodet svindel med registreringsafgiften for 105 millioner kroner.

Ud af de knap 20.000 biler, som blev værdiansat, blev der i gennemsnit udbetalt 8.000 kroner mere pr. eksporteret bil via selvanmelderordningen end gennem skatteforvaltningens egen ordning. Den skærpede kontrol med eksporten af brugte biler og det nye gebyr træder i kraft den 1. juli 2020, da Motorstyrelsen først skal ansætte og uddanne op imod 100 nye kontrollanter.

“Det er vigtigt, at den nye kontrolordning bliver smidig og hurtig. Det nytter ikke, hvis eksportørerne skal vente alt for lang tid med at få en solgt bil gennem kontrollen. Derfor er det vores krav, at en kontrolsag gerne skal kunne klares inden for det første døgn”, fortæller Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Processen ved import af brugte køretøjer ligner processen på eksportområdet. Der er derfor også en risiko for, at der er tilsvarende udfordringer med regelefterlevelsen ved import af brugte køretøjer. Partierne er på den baggrund enige om at øge kontroltrykket for importerede brugte biler fra ca. 2 pct. til 10 pct., svarende til ca. 4.000 ekstra kontroller pr. år.

Oveni gennemføres en undersøgelse af regelefterlevelsen ved import af brugte biler for at styrke grundlaget for at foretage eventuelle yderligere initiativer. Samtidig har Motorstyrelsen i samarbejde med Skattestyrelsen nedsat et konkret kontrolprojekt, der skal afdække, om der er udfordringer ved import af nye biler.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Indgreb mod eksportbiler” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Selvanmelderordningen på eksportområdet afskaffes, så alle værdifastsættelser overgår til Motorstyrelsen pr. 1. juli 2020. Indtil da igangsættes en række initiativer, herunder:

  • Motorstyrelsens nuværende kontroltryk på 10 pct. af alle selvanmeldte køretøjer til eksport hæves til 15 pct. i perioden frem til, at selvanmelderordningen afskaffes.
  • Der indføres et fuldt omkostningsdækkende gebyr for eksport af køretøjer.
  • Kvaliteten af toldsyn af køretøjer forud for eksport forbedres gennem:
  1. Et øget tilsyn fra Færdselsstyrelsen med synshallernes toldsyn.
  2. Oprettelsen af specialsynshaller.
  • Afskaffelsen af den nuværende kompensation på 400 kr. ved toldsyn af køretøjer forud for eksport.
  • Sanktionerne skærpes dels ved at hæve bødeniveauet til det dobbelte, dels ved praksis for strafsubjekter.
  • Der afsættes desuden en række øvrige initiativer på den korte og lange bane for at styrke regelefterlevelsen ved eksport af brugte biler.

Kilde: Skatteministeriet[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Indgreb mod importbiler” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

  • Kontroltrykket øges fra ca. 2 pct. til 10 pct., svarende til ca. 4.000 ekstra kontroller pr. år. Det øgede kontroltryk finansieres ved afskaffelsen af kompensation for registrerings- og toldsyn ved eksport og import af brugte køretøjer.
  • Der gennemføres en undersøgelse af regelefterlevelsen på importområdet for at styrke grundlaget for at foretage eventuelle yderligere initiativer.
  • Den særlige nedsættelse af registreringsafgift med 60 kr. ved import af brugte køretøjer afskaffes.
  • Der nedsættes en taskforce i Motorstyrelsen, der skal undersøge værdifastsættelsen ved import af nye biler.

Kilde: Skatteministeriet[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]