Eftermarked

Ny rapport: Klare fordele ved at reparere flere biler 

Det er både positivt for klima og beskæftigelse, hvis man fjerner eller hæver reparationsgrænsen, som i dag begrænser antallet af biler, der bliver repareret, viser ny rapport

Der er markante og positive fordele, hvis man fra politisk side ændrer eller fjerner reparationsgrænsen, der siden 1999 har begrænset antallet af biler, der må repareres.  

Det viser en ny rapport, som Teknologisk Institut har udarbejdet for AutoBranchen Danmark.  

Rapporten viser eksempelvis, at man kan spare knap en halv million ton CO2, hvis man fjerner reparationsgrænsen for biler helt. Samtidig vil man skabe mere arbejde på landets autoværksteder, hvor der vil blive brug for cirka 1500 ekstra årsværk, fremgår det. 

Rapporten gennemgår konsekvenserne af en række forskellige scenarier, hvor reparationsgrænsen enten fjernes helt, delvist eller kun for visse biltyper. 

Det statslige provenutab ved at fjerne reparationsgrænsen varierer i de forskellige scenarier fra næsten af være omkostningsfrit til at koste lidt over 100 millioner kroner årligt over en 15-årig periode.  

Samtidig kan der ifølge rapporten altså spares op til knap en halv million ton CO2 over samme periode, hvis reparationsgrænsen afskaffes. Til sammenligning forventes faldet i udledningerne for hele personbilsområdet med den massive elektrificering af bilparken, der er i gang, at være 1,5 millioner ton CO2-ækvivalenter frem mod 2030.  

“Rapporten viser tydeligt, at reparationsgrænsen er blevet et selvmål for klimaet. Man bør derfor se området i bredere perspektiv og gøre noget godt både for klimaet og sikre flere arbejdspladser på landets værksteder,” siger Gitte Seeberg, adm. Direktør i AutoBranchen Danmark. 

Afskaf reparationsgrænsen helt eller delvist

“Vi opfordrer derfor politikerne til at handle og afskaffe reparationsgrænsen helt eller delvist,” siger hun videre.  

Gitte Seeberg understreger, at reparationsgrænsen i dag betyder, at man snævert fokuserer på økonomiske omkostninger og ikke på, om bilen reelt er totalskadet:  

“Selvfølgelig er nogle biler så skadede, at de ikke kan repareres, men når en bil i dag bliver dømt totalskadet på grund af reparationsgrænsen, har det ofte ikke hold i virkeligheden. Mange “totalskadede” biler kan nemt køre, kan nemt repareres og har måske kun kosmetiske skader, der bare er dyre at udbedre. Det holder derfor ikke, at de totalskades i en skrivebordsøvelse,” siger Gitte Seeberg.

For nylig viste en rundspørge blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer også, at et stort flertal af landets værksteder og autolakerere vurderer, at reparationsgrænsen er en ulempe for klima og miljø og dårlig for samfundsøkonomien.   

AutoBranchen Danmark foreslår på baggrund af rapporten følgende:  

  • En afskaffelse eller hævelse af reparationsgrænsen for alle biler, så flere biler repareres. 
  • En afskaffelse af reparationsgrænsen for elbiler. 
  • At der indføres krav til genbrug af totalskadede biler fremfor eksport eller skrotning, så vi sikrer et større udbud af brugte reservedele af høj kvalitet, der kan fortrænge nyproducerede reservedele. 
  • At omkostningen til reparation af en skadet bil – indtil fjernelsen af reparationsgrænsen – opgøres med den type af reservedele, som også vil blive brugt til reparationen. I dag opgøres omkostningerne med nye originale reservedele, mens reparationerne ofte finder sted med brug af brugte eller uoriginale reservedele. Det betyder, at reparationsgrænsen reelt er væsentligt lavere i dag, end politikerne har fastsat den til at være. 

Rapporten kan læses her.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert