Elbiler

Nye krav til biler: Sikkerheden skal løftes med en stribe teknologier

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Der dræbes over 25.000 mennesker hvert år på de europæiske veje. Men selv om det pr. medlemsland gør Europa til det sikreste sted at befinde sig, hvis man sidder i et køretøj, skal antallet af dræbte nedbringes markant. Derfor stemte et enig Europa-Parlament kort før påske også for, at nye biler allerede fra 2022 skal være udstyret med eller kunne udstyres med et væld af sikkerhedssystemer.

Listen med udstyr er lang, men nogle af de systemer, som skal monteres i alle nye køretøjer: intelligent farttilpasning, også kendt som adaptiv fartpilot.  Hertil skal der være mulighed for at eftermontere en alkolås, og så skal bilerne udrustes med  trætheds- og opmærksomhedsadvarsel, som allerede kendes fra flere bilmærker i dag, der viser en lille kaffekop, hvis man har kørt meget lange stræk. Til at supplere det kommer systemer, der skal forhindre føreren i at blive distraheret.

Hertil kommer også krav om nødbremsesystemer, og en advarsel ved at bakke, herunder registrering af bløde og lave trafikanter, eksempelvis børn på cykel, der passerer en bil, som bakker ud fra en p-bås. I fart kommer der krav til et nødsystem ved vognbaneskift og en “sort boks”, der skal levere vigtig data i forbindelse med uheld og kollisioner. For at sikre, at flere bilister overholder fartgrænserne, vil Europa-Parlamentet også kigger på de systemer, der intelligent kan justere bilens fartpilot efter skiltene. Det forhindrer ikke, at bilisterne kører for stærkt, men det vil ifølge Parlamentet have adfærdsregulerende effekt.

Europæiske lande er langt foran andre

En opgørelse fra EU-Kommissionen viser dog, at trafiksikkerheden generelt er høj i de europæiske lande. Her er der i gennemsnit 49 trafikdræbte pr. en million indbygger. På verdensplan er tallet på 174. Kigger man nærmere på de enkelte lande, ligger Storbritannien i den positive front med 28 trafikdræbte pr. en million indbygger i 2018. I Danmark er tallet 30, Irland 31 og Sverige 32.[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”De vigtigste datoer” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]For personbiler og lette erhvervskøretøjer vil det være obligatorisk at have et nødbremsesystem (allerede obligatorisk for lastbiler og busser) samt nødsystem til vognbaneassistance. Hertil kommer intelligent fartstyring, mulighed for eftermontering af alkolås, uopmærksomheds-registrering og system til at forhindre føreren i at blive distraheret.

De fleste af disse teknologier og systemer bliver obligatoriske fra maj 2022 for nye modeller og fra maj 2024 for eksisterende modeller.

Lastbiler og busser skal fremstilles med henblik på at gøre bløde trafikanter, f.eks. cyklister og fodgængere, mere synlige for føreren. De tunge køretøjer skal udstyres med avancerede funktioner, således at “blinde vinkler foran og til siden af føreren” reduceres “så meget som muligt.

Teknologi til direkte udsyn skal anvendes på nye modeller fra november 2025 og for eksisterende modeller fra november 2028.

Kilde: Europa-Parlamentet[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]