Fredag den 23. april meddelte regeringens støttepartier, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, at de ønsker en genforhandling af de nye bilafgifter. De nye bilafgifter blev ellers aftalt den 4. december mellem regeringen og de tre partier. Siden da har autobranchen døjet med en utilstrækkelig implementering af bilafgifterne.
Årsagen, til at de tre partier ønsker at genforhandle bilafgifterne, er, at EU fra 2026 ikke længere vil betragte pluginhybridbiler som grønne. I aftalen om de nye bilafgifter vil finansieringen til de 775.000 grønne biler og ambitionen om en million grønne biler i 2030 inkludere pluginhybridbiler. Støttepartierne ønsker derfor at omlægge beskatningen af pluginhybridbiler tidligere end 2025, så pluginhybridbiler bliver mindre attraktive.
Den politiske aftale om bilafgifterne fra december inkluderer allerede, at der skal gøres status på bilafgifterne i 2025, dvs. mens EU stadig betragter pluginhybridbiler som grønne.
AutoBranchen Danmark: Lad afgifterne være for nu
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er forundret over støttepartiernes ageren.
”Det er mindre end et halvt år siden, at de selvsamme støttepartier indgik en aftale med regeringen om fremtidens bilafgifter. Forhandlingerne var svære og langtrukne, hvilket betød at mange bilforhandlere måtte spejde efter kunderne i salgslokalet i månedsvis, som vi har set det alt for mange gange før. Der skal vi ikke hen igen mindre et halvt år efter seneste forhandling”, siger Gitte Seeberg, der fortsætter:
”De færreste vil påstå, at de nye bilafgifter er perfekte – langt fra. Men nu er de vedtaget, og vi skal ikke risikere en ny afgiftsdebat og at den meget besværlige implementering af de nye bilafgifter har været forgæves. Jeg noterer mig heldigvis, at Skatteminister Morten Bødskov heller ikke vil genåbne aftalen før 2025, hvor der alligevel skal gøres status. Det er meget glædeligt, og AutoBranchen Danmark vil gøres vores til, at der forbliver ro om bilafgifterne i de kommende år,” siger Gitte Seeberg.