Eftermarked

2020-Status: Færre forsikringsskader rammer autolakerere og skadescentre

2020 blev på mange måder et skelsættende år for den danske autobranche, og det gælder også for skadesværksteder og autolakererne.

En massiv nedlukning af samfundet i marts og april 2020 gjorde ondt på mange virksomheder, og nedlukningen kunne også mærkes på antallet af forsikringsskader.

En ny analyse fra Forsikring & Pension (F&P) viser, at antallet af forsikringsskader på biler faldt 14% i både april og maj 2020. Det efterslæb blev ifølge analysen aldrig rigtig indhentet. Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark, sætter flere ord på:

“Den faldende trafik på de danske veje i 2020 er noget, som skadescentrene og autolakererne kan mærke. Det samme gælder det store fald i salget af nye biler, som har betydning for mange klargøringsvirksomheder. Effekterne rækker også ind i 2021, hvor især tvangslukningen af salgslokalerne nu for alvor gør ondt på lak- og karrosseribranchen”, siger Nicky Bobak.

Svær start på 2021

I januar 2021 blev der registreret 28.000 forsikringsskader i systemet Autotaks, der bruges til at opgøre forsikringsskader i Danmark. Det svarer til et fald i forhold til året før på 12%.

“Desværre kommer regningen for de løbende nedlukninger først med forsinket effekt i branchen for skadesarbejde og autolakering. Derfor kommer konsekvenserne også til at kunne mærkes et godt stykke ind i 2021”, fortæller Nicky Bobak.

Flest skader under 10.000 kr.

Ifølge F&P udgør mindre skader under 10.000 kr. stadig den største andel af forsikringsskader udbedret i Danmark. 92% af skaderne opstår i forbindelse med påkørsler. Der er ifølge F&P både tale om eneuheld og biler, der støder sammen. Resten af skaderne opstår ved tyveri og parkeringsskader.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper