Eftermarked

Autobranchens forsikringsvilkår var i centrum på F&P-møde

At sikre gode forsikringsvilkår for både bilforhandlere og virksomheder på eftermarkedet er en af AutoBranchen Danmarks vigtigste opgaver. Af samme årsag havde organisationen forleden besøg af Maria Clausen, der er underdirektør i Forsikring & Pension (F&P).

På mødet var også Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, og Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.

En af de vigtigste punkter på dagsordenen for mødet var systemet Autotaks, der bruges til at opgøre forsikringsskader i Danmark. Systemet ejes og udvikles af F&P, mens den daglige support varetages af blandt andre AutoBranchen Danmark.

Nicky Bobak uddyber, hvilken betydning, Autotaks har for mange virksomheder i autobranchen.

“Autotaks har stor betydning for mange skadesværksteder og autolakerere, fordi afregningerne er med til at sikre en stor del af omsætningen i mange virksomheder. Derfor er vi som organisation meget optaget af, at de vilkår forbundet med Autotaks er så fair og opdaterede som muligt”, siger Nicky Bobak.

Flertal af værksteder presses

Som AutoBranchen Danmark tidligere har fortalt, føler hele 80% af de danske værksteder sig pressede af forsikringsvilkår udstukket af medlemmerne af F&P.

Det er især krav om gratis lånebiler, investeringer i dyrt udstyr og manglende forhandlinger om generelle vilkår i brugen af Autotaks, som ifølge en medlemsundersøgelse presser værkstederne.

For nyligt trådte Martin Baad, indehaver af Fair Biler i Næstved, frem og fortalte, at mindre værksteder som hans føler, at det er en ulige kamp, han kæmper med forsikringsselskaberne om vilkårene.

Både den konkrete sag og værkstedernes generelle vilkår var et vigtigt emne på mødet med underdirektør Maria Clausen fra F&P.

“Jeg føler, at der blev lyttet til det vigtige opråb, som er kommet fra branchen om de her vilkår, som er intensiveret de senere år, og som gør det svært for både små og større værksteder at drive en rentabel forretning. Det kan skyldes blandt andet uenigheder om tidsforbrug, materialevalg og tillægsydelser, som lander på værkstedernes regning”, forklarer Nicky Bobak.

Du kan læse mere om sagen med Fair Biler og undersøgelsen her.

Konkurrent til Autotaks

På mødet, der blev afholdt hos AutoBranchen Danmark, blev der også talt om det nye takseringssystem SilverDAT3 PRO. Bag systemet står tyske Deutsche Automobil Treuhand GmbH, men i Danmark bliver det Baden-Jensen og softwarefirmaet eflow A/S, som står for at udbyde systemet.

“Vi havde en god snak om potentialet i det nye system, som vi hos AutoBranchen Danmark er spændte på. I Danmark findes der reelt set kun Autotaks, når vi taler personbiler. DAT rummer datamodeller for flere typer af køretøjer, og det er spændende”, siger Nicky Bobak.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert