Den 9. februar forventer Folketinget at kunne give autobranchen tiltrængt klarhed om de nye bilafgifter. Her forventes Folketinget endeligt at vedtage lovforslag 129, der vil gøre de nye bilafgifter til virkelighed.
Vedtagelsen kommer efter et tumultarisk forløb med tre måneders debat om de nye bilafgifter, før Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten den 4. december indgik en aftale om de nye bilafgifter. Efterfølgende har der til tider været betydelig usikkerhed om, hvordan dele af aftalen og det efterfølgende lovforslag skulle fortolkes.
AutoBranchen Danmark har gennem sit høringssvar og løbende dialog med skatteforvaltningen forsøgt at få afklaret en del usikkerheder. Det har ført til en række præciseringer og ændringsforslag fra Skatteministeren, men så længe lovforslaget ikke er færdigbehandlet, mangler vi den endelige afklaring.
Den 2. februar vil Folketinget behandle L 129 for anden gang, hvor bl.a. ændringsforslagene vil blive indføjet i lovforslaget. En uge senere den 9. februar vil den endelige vedtagelse finde sted. Herfra vil Motorstyrelsen også øge sin vejledning om de nye bilafgifter markant, hvilket AutoBranchen Danmark forventer vil gøre overgangen til de nye bilafgifter en smule lettere.
Udskydelse af registreringsafgiften vedtages
Den 9. februar forventer Folketinget også at vedtage lovforslag 139 B, hvormed betaling af registreringsafgift for marts måned udskydes. Betalingen ville under normale omstændigheder finde sted i midten af april, men den indbetaling udskydes nu til november.
Udskydelsen kommer efter massivt pres fra AutoBranchen Danmark og andre organisationer, fordi branchen som bekendt skal agere bank for Motorstyrelsen frem til 1. juni 2021. AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg uddyber:
”Vi har kritiseret overgangsordningen kraftigt i vores høringssvar, direkte til Skatteministeriet, Motorstyrelsen, politikerne på Christiansborg og ikke mindst i pressen. Det er principielt urimeligt, at autobranchen skal lægge penge ud til Motorstyrelsen, fordi der indgås en politisk aftale, der ikke kan implementeres med det samme. Desværre har politikerne og andre repræsentanter fra bilbranchen erklæret sig tilfreds med udskydelsen, og derfor ser det ud til, at branchen må nøjes med en måneds udskydelse,” siger Gitte Seeberg.