Elbiler

Kvalitetssikring af lak: På KS2000-besøg i Randers hos Qars

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

KS2000 er AutoBranchen Danmarks system til at kvalitetssikre lak- og karrosserivirksomheder. Kort fortalt giver standarden et godt indblik i en virksomheds egne forretningsgange og processer, som optimerer forretningen mest muligt.

Fordi KS2000 er Danmarks mest udbredte kvalitetsstandard blandt autolakerere og karrosseriværksteder er René Thomsen, lak- og karrosserikonsulent hos AutoBranchen Danmarks Videncenter, hyppigt på medlemsbesøg for at følge op på, hvordan det går med kvalitetssikringen.

Men hvad foregår der egentlig på et KS2000-besøg?

Arbejdsmiljø og rutiner

Det er Jimmi Madsen og hans kone Marianne Jensen som tager imod, da AutoBranchen Danmark denne gang er på KS2000-besøg hos Qars i Randers SØ.

Firmaet hed oprindeligt Dronningborg Autolakering, men siden 2012 og frem til nu har lakforretningen på Hjaltesvej 8 været kendt som først Lakexperten Randers og siden Qars Randers.

Besøget blev indledt med en kort tur rundt på dels værkstedet, malekabinen, blandingsrummet og systemet til friskluft. Derefter tog René Thomsen en snak med både Jimmi Madsen og Marianne Jensen om både taksering, fakturering og gennemgang af
virksomhedens driftsjournal.

René Thomsen fra AutoBranchen Danmarks Videncenter uddyber:

”Kort sagt tager jeg på de her KS2000-besøg en god snak om forretningen, og jeg får som regel nogle gode input til, hvordan vi kan styrker virksomheder lig Qars i Randers. Det kan være små ting, som gør, at arbejdsprocesserne glider bedre”, siger René Thomsen
og fortsætter:

”Virksomheden i Randers ser bestemt ud til at køre fint, hvortil det selvfølgelig også skal nævnes, at Jimmi Madsens forretning indgår i Qars-kæden, hvor han kan trække på nogle fælles erfaringer. Alt det tager jeg typisk en snak med medlemmet om”, forklarer
lakkonsulenten fra AutoBranchen Danmark.

Foruden at drive en sund økonomisk forretning drejer KS 2000 sig også om arbejdsmiljø, og derfor er René Thomsen meget optaget af indeklimaet og retningslinjerne på området.

”Jeg kigger selvfølgelig nøje på, hvordan de ansatte arbejder, og dertil på det anlæg til friskluft, som skal være vedligeholdt efter anvisningerne. I den forbindelse prøver jeg at afkode, hvilke rutiner, virksomhederne har i forhold til at overholde de her ting. Igen så det ganske godt ud i Randers”, siger René Thomsen.

Stort branchekendskab

René Thomsen har ikke kun et godt blik for, hvordan andres lakvirksomheder er indrettet og bør indrettes. Han har også branchekendskab på egen krop. Han er udlært autolakerer i 1992 og har mellem 2003 og 2019 arbejdet som selvstændig autolakerer – senest som indehaver af Hvidkær Autolak i Odense.

Nu er hans vigtigste opgave at hjælpe medlemsvirksomhederne til at styrke forretningen og ikke mindst kontrollere, at virksomhederne husker alle de korrekte punkter i den meget vigtige skadesrapport, der sendes ind til forsikringsselskaberne og deres taksatorer.

”Med min baggrund kender jeg selv gamet og ved, at hverdagen kan være presset. Derfor kan jeg også bedre forholde mig til de krav og vilkår, som vores medlemmer mødes med. På den måde synes jeg, det er nemmere og mere sagligt at udveksle erfaringer med medlemmerne”, fortæller Rene Thomsen.

Da AutoBranchen Danmarks udsendte kører videre til endnu et medlemsbesøg, ringer telefonen i bilen. En ansvarlig for taksering i et nordjysk firma ringer til René Thomsen for at tale om korrekt opgørelse.

”Det er fedt at kunne hjælpe medlemmerne, for den fælles mission er jo at sikre, at der laves så mange korrekte skadesrapporter som overhovedet muligt. Derfor skal vi sikre, at autolakererne og karrosseriteknikerne får noteret alt det, de har krav på, så vi holder deres forretning sund”, siger René Thomsen, da han lægger på i bilen.

Giver indsigt i ABDK’s arbejde

Til at supplere René Thomsens indsats på vejene har AutoBranchen Danmarks Videncenter også en supportfunktion til problemer med eller spørgsmål om systemet Autotaks, som netop bruges til at opgøre skadesarbejdet og udarbejdelse af takseringsrapporter.

”Medlemsbesøgene kan også være en øjenåbner for mange medlemmer i forhold til de supportfunktioner og fordele, de har som medlemmer. I en travl hverdag kan det være rigtig godt at have en supportlinje at ringe til. Dertil har vi jo også en løbende dialog med Forsikring & Pension, som ejer og driver Autotaks”, forklarer René Thomsen.

Artiklen er fra AutoBranchen Danmarks magasin Lak & Karrosseri nr. 61, der udkommer fire gange om året. Du kan finde hele magasinet her

[/fusion_text][fusion_builder_row_inner][fusion_builder_column_inner type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_imageframe image_id=”31293|full” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]https://autobranchendanmark.dk/wp-content/uploads/2019/12/ks2000rundtur.jpg[/fusion_imageframe][/fusion_builder_column_inner][/fusion_builder_row_inner][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]