Bilforhandlere

Overblik over de nye bilafgifter

AutoBranchen Danmark har samlet et overblik over de vigtigste ændringer ifm. de nye bilafgifter, som branchen skal kende til.

Den 4. december blev regeringen og dens støttepartier langt om længe enige om en aftale om fremtidens bilafgifter. AutoBranchen Danmark gennemgår her, de detaljer og problematikker, som vi kender på nuværende tidspunkt. Men der er fortsat mange usikkerheder, da vi stadig mangler et lovforslag på området fra regeringen.

De overordnede linjer i aftalen er:

  • Den værdibaserede registreringsafgift fortsætter
  • Indførsel af et CO2-tillæg (antal udledte gram per km) i registreringsafgiften
  • Fremover vil der være skalaknæk ved 65.000 kr. og 202.200 kr. Justeres årligt med godt 2 procent.
  • Batterifradrag på 1700 kr. per kWh fastholdes
  • Alle brændstofs- og sikkerhedsfradrag afskaffes
  • Alle biler vil fremover få et bundfradrag på 21.700 kr.
  • Elbiler vil få et ekstra bundfradrag på 170.000 kr. Til gengæld vil deres registreringsafgift stige fra 20 til 40 procent af bilens fulde registreringsafgift
  • Pluginhybridbiler vil få et ekstra bundfradrag på 50.000 kr. Til gengæld vil deres registreringsafgift stige fra 20 til 45 procent af bilens fulde registreringsafgift
  • Registreringsafgiften vil i gennemsnit stige med godt 2000 kr. ift. den nuværende.

De præcise afgiftssatser og priseksempler på alle typer af køretøjer kan ses her

Implementering

Ændringerne i registreringsafgiften vil have virkning fra den dag, lovforslaget om den nye registreringsafgift bliver fremsat i Folketinget. Ifølge aftaleteksten bliver lovforslaget fremsat den 18. december 2020. Det er blevet oplyst, at der vil komme overgangsordninger, så man tilgodeser de aftaler forhandlerne allerede har indgået med forbrugerne. Konkret betyder det, at for biler, hvor fx købsaftaler er underskrevet og dateret inden fremsættelsen i Folketinget, vil de ”gamle” afgiftsregler stadig være gældende, selvom leveringen først sker efter 18. december. Det er dog oplyst, at levering skal finde sted inden 1. juni 2021. Hvis leveringen finder sted efter 1. juni 2021, vil de nye afgiftsregler gælde.

Andre dele af aftalen

Udover ændringerne i afgiftssatser indeholder den nye aftale også flere målsætninger og relaterede ordninger, som ses herunder.

  • Ambition om 1 mio. grønne biler i 2030. Partierne har dog kun fundet finansiering til 775.000 grønne biler inkl. varebiler.
  • I 2025 laves et ”pitstop”, hvor aftalepartierne skal vurdere om målsætning og finansiering holder vand.
  • Regeringen skal arbejde for at forbud mod salg af fossile biler i EU fra 2030. Dette er pt. i strid med EU-reglerne, hvilket regeringen skal forsøge at ændre.
  • Dieselbiler fra før 2006 vil igen i 2021 kunne modtage en forhøjet skrotpræmie på 5.000 kr.
  • Der afsættes en pulje til grøn transport (grønne færger, ladeinfrastruktur mv.) på 150 mio. kr. i 2021. Puljen videreføres i mindre form i årene frem til 2025.
  • Partierne fastholder deres ambition om at indføre miljøzoner i de større byer for personbiler.

Afgifter på elbiler

Elbilers registreringsafgift beregnes på samme måde som alle andre bilers afgift. Dog er der store bundfradrag og batterifradrag specifikt for elbiler. Dertil betales fremover kun 40 procent af den fulde registreringsafgift for elbiler i perioden 2021-2025. Herefter stiger indfasningen på 40 procent med 8 procent årligt frem til 2030, hvor elbiler vil betale 80 procent af den fulde afgift. Derefter øges den med 4 procent til 2035, hvor elbiler vil betale fuld registreringsafgift. De ”grønne” bundfradrag sænkes løbende frem mod 2030.

Elbilers ekstra bundfradrag på 170.000 kr. vil blive aftrappet med 2.500 kr. om året i 2022-2025, så bundfradraget vil udgøre 160.000 kr. i 2025. Herefter aftrappes bundfradraget med 4.600 kr. om året, så det udgør 137.000 kr. i 2030. Efter 2030 fastholdes bundfradraget til nulemissionsbiler nominelt på 137.000 kr.

Afgifter på pluginhybrider

Pluginhybriders registreringsafgift beregnes på samme måde som alle andre bilers afgift. Dog er der bundfradrag og batterifradrag specifikt for pluginhybrider. Dertil betales kun 45 procent af den fulde registreringsafgift. Fra 2022-25 øges indfasningen med 5 procent årligt til 65 procent i 2025. Derefter øges indfasningen med 3 procent om året til 80 procent i 2030. Fra 2030 til 2035 øges indfasningen med godt 4 procent årligt, så pluginhybrider er fuldt indfaset i registreringsafgiften i 2035.

Pluginernes bundfradrag aftrappes fra 50.000 kr. i 2021 med 1.250 kr. om året i 2022-2025, så bundfradraget vil udgøre 45.000 kr. i 2025. Herefter aftrappes bundfradraget med 2.000 kr. om året, så det udgør 35.000 kr. i 2030. Efter 2030 fastholdes bundfradraget til lavemissionsbiler på 35.000 kr.

Grøn ejerafgift og udligningsafgift

I 2021 vil el-, hybrid- og benzinbiler fastholde deres nuværende grønne ejerafgift. Dieselbilernes udligningsafgift vil stige med små 500 kr. Derefter vil afgifterne løbende stige frem mod 2030, hvor de er indfaset fuldt ud. I 2030 når ændringerne er fuldt indfaset vil konventionelle biler opleve afgiftsstigninger fra 340 til 1.400 kr. Sportsbiler kan dog opleve kraftigere stigninger grundet deres højere CO2-udledning. El- og pluginhybridbiler vil opleve stigninger i 2030 på 250-350 kr. sammenlignet med i dag.

Fra 1. juli 2021 vil nye bil få en ny grøn ejerafgift baseret på CO2-udledning.

Beskatning af fri bil

I dag udgør beskatningsgrundlaget, når en arbejdsgiver stiller fri bil til rådighed for en medarbejder, 25 procent af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20 pct. af den del af bilens værdi, der overstiger 300.000 kr. Dertil kommer et miljøtillæg på 150 procent af den årlige ejerafgift/vægtafgift. Aftalepartierne er enige om, at miljøtillægget skal vægtes højere i beskatningsgrundlaget, og at anskaffelsesprisen skal vægtes mindre.

Miljøtillægget forhøjes derfor til 250 procent i 2021, til 350 procent i 2022, 450 procent i 2023, 600 procent i 2024 og 700 procent fra og med 2025. Satsen på 25 procent reduceres med en halv procent årligt fra 2021 og satsen på 20 procent. forhøjes med en halv procent årligt fra 2021, så der fra og med 2025 anvendes én sats på 22,5.

Efter gældende regler skal værdien af en ladestander (inkl. udgifterne til installationen heraf), der er stillet til rådighed for arbejdstageren sammen med en fri bil, tillægges beregningsgrundlaget for fri bil. Hvis arbejdsgiveren forærer ladestander og installationer til medarbejderen, når denne ikke længere får fri elbil stillet til rådighed, skal medarbejderen beskattes af markedsværdien heraf.

Aftalepartierne er også enige om at skattefritage værdien af arbejdsgiverbetalt ladestander opsat på bopælen i forbindelse med fri bil. Der sker ikke beskatning af den ansatte, hvis ladestanderen overgår til privat brug, og den ansatte forinden har været beskattet af fri elbil eller pluginhybridbil i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder. Skattefritagelsen i relation til ladestandere vil indebære en årlig skattelempelse for de omfattede medarbejdere på ca. 1.000-1.500 kr.

WLTP vs. NEDC.

Aftalen indeholder ikke noget om emnet. Det vil sige, at. CO2-tillægget beregnes som udgangspunkt efter den anvendte målemetode på en given bil. Fra 1. januar 2021 skal forbrug og CO2 beregnes med udgangspunkt i WLTP. Indtil 31.december 2020 vil det i mange tilfælde være NEDC2.

Da de nye afgifter skal træde i kraft den 18. december i stedet for den 1. januar, giver det giver en kort periode med særlige regler for gældende aftaler indgået i perioden, medmindre lovforslaget ændrer på det. AutoBranchen Danmark vil i den kommende tid forsøge at få afklaret dette aspekt.

Kontakt

Juridisk hotline