Østre Landsret har den 16. december 2019 afsagt dom i en principiel sag, hvor et leasingselskab af skattemyndighederne var blevet nægtet adgang til den endelige vurdering af leasingkøretøjer ved leasingaftalernes afbrydelse.
Helt konkret var det den såkaldte værdibaserede regulering af den forholdsmæssige registreringsafgift, som leasingselskabet blev nægtet gang til. Og det blev selskabet fordi, det ikke havde overholdt skattemyndighederne fastsatte ansøgningsfrist på én arbejdsdag efter leasingaftalernes afbrydelsestidspunkt.
Retten på Frederiksberg havde tidligere givet Skatteministeriet medhold i, at registreringsafgiftsloven hjemlede den omtvistede frist på én arbejdsdag. Men det gjorde Østre Landsret imidlertid ikke.
Landsrettens dom var klar: Hvis der skal gælde en ansøgningsfrist på én arbejdsdag efter en leasingaftales afbrydelse til at ansøge om endelig vurdering af et leasingkøretøj, så skal det fremgå klart af loven eller dens forarbejder, hvilket ikke var tilfældet. Retten afgjorde, at det ikke var nok, at det fremgik af en storkundeaftale med Skat, og at fristen måtte anses som uproportional.
Dommen rejser principielle overvejelser om skattemyndighedernes fortolkningsstil
AutoBranchen Danmarks jurist, Ida Nynne Daarbak Jensen, udtaler om dommen:
”Østre Landsrets dom af 16. december 2019 underkender skattemyndighedernes hidtidige praksis. Der bør på baggrund af dommen være grundlag for såvel ordinær som ekstraordinær genoptagelse efter reglerne i skatteforvaltningsloven. Hertil må det forventes, at Motorstyrelsen udsteder et styresignal om genoptagelse. Jeg råder derfor til, at leasingvirksomheder går hjem og gennemgår tidligere sager, og søger om genoptagelse”.
Ida Nynne Daarbak Jensen mener tillige, at det må forventes, at der sker ændringer af såvel Juridisk Vejledning og storkundeaftalerne, hvori den nævnte frist på én arbejdsdag er nævnt.
Sagen angik, hvor vidt en dansk leasingvirksomhed rettidigt havde ansøgt SKAT (nu Motorstyrelsen) om værdiansættelse af ca. 200 leasingbiler og regulering af den betalte afgift af bilerne i henhold til registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 7.
SKAT havde nægtet at imødekomme ansøgningen, da den var indgivet for sent. Ansøgningen var indgivet mellem fem måneder og to år efter de enkelte ophørstidspunkter for leasingkontrakterne.
I anden række angik sagen, om leasingselskabet havde krav på at få udbetalt ”eksportgodtgørelse” af bilerne i henhold til registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1.
Sagen blev vundet af Skatteministeriet i byretten og anket af leasingselskabet til landsretten, hvor leasingselskabet fik medhold. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling hos Motorstyrelsen, og Skatteministeriet blev pålagt at betale sagsomkostninger.