Eftermarked

Storvognslakerer: Design og håndværk smelter sammen i et yderst slidstærkt produkt

Artiklen er en del af Magasinet AutoBranchen Danmark nr. 3, som du kan læse her.

I virkeligheden er Auma Autolakering, der ligger i Frederikssund, et lidt misvisende firmanavn, for Auma har siden midt af 1960’erne satset på storvognslakering og gjort det til firmaets speciale.

Da AutoBranchen Danmark møder indehaver Martin Hansen er der også gang i virksomheden fem sprøjtekabiner, der er fyldt op af lastvogne.  

I en af kabinerne træder man ind i, hvad der måske bedst kan beskrives som et månelandskab med grå støvbunker på gulvet – og det har intet at gøre med dårlig rengøring

I stedet er chassiset på en lastvogn i gang med at blive metalliseret – en helt særlig proces, som langt størstedelen kunderne efterspørger. Martin Hansen, der viser rundt på virksomhedens område, uddyber: 

”Den her metallisering består af en blanding af zink og aluminium, som sprøjtes på storvognens undervogn. Det er med til at forhindre rust og øvrige slitageog det efterlader undervognen langt stærkere, end når den kommer fra fabrikker. Det er en proces, som de fleste af vores kunder efterspørger, når de får en ny lastbil eller et lignende køretøj i flåden. Og det er en vigtig del af vores forretning”, siger Martin Hansen.  

Design og håndværk fylder meget  

Martin Hansen blev medejer i 2018 og har stået i spidsen for Frederikssund-virksomheden siden 2017, hvor han overtog forretningen endeligt fra den mangeårige ejer Kurt Hansen.

Trods det matchede efternavn er de dog ikke i familie. Men går man tilbage i stamtræet hos de tidligere ejere, Poul Hansen og Kurt Hansen, opdager man hurtigt, at der er tale et familieforetagende, som går tilbage til 1946. Her blev firmaet grundlagt af Poul Hansen, og allerede dengang var det storvognene, der blev satset på.  

”Dengang voksende forretningen hurtigt, og i løbet af 1960’erne var der mindst 20 svende her på stedet. I dag er vi otte, og storvognslakering er gået hen og blevet lidt af en sjældenhed i Danmark. Derfor kommer nogle kunder også langvejsfra, og inden for lakfaget er det en relativ lille gruppe af mennesker, som beskæftiger sig udelukkende med det”, siger Martin Hansen.  

Ifølge ham adskiller storvognslakering og personvognslakering sig på flere områder. Især fremhæver han design og håndværket – og så selvfølgelig tidsaspektet i arbejdet med de store køretøjer. 

”I gennemsnit befinder en lastbil sig hos os i fire uger og mange længere tid. Det hører vist alligevel til sjældenhederne, at personvognslakererne oplever det, fordi der her er et helt andet fokus på hastighed og flow. Som regel har vi længere tid at gå på, men det er også en noget mere kompleks proces”, siger Martin Hansen og fortsætter: 

”Hvis eksempelvis lastbilen skal metalliseres, afmonterer vi en lang række komponenter. Og så bruger vi langt større mængder lak, end en typisk lakering på personbiler. Jeg vil hertil påstå, at vi i langt højere grad skal sikre, at design og håndværk smelter sammen med et produkt, der er yderst slidstærk. For de her maskiner får altså nogle tæsk. Men ejerne af storvognene går virkelig op i firmalogoer, farver og øvrigt design. Det gør man jo sjældent på personbiler, slet ikke hvis det er forsikringsskader, og det stiller selvfølgelig nogle store krav til vores færdige produkt”.  

En svær fremtid 

Martin Hansen har dog en bekymring, og den går på fagets tiltrækningskraft hos især de yngste og nyuddannede. For det er langt fra nemt at finde den rette arbejdskraft i dag til at lave storvognslakering. Og fremtiden ser ikke alt for lys ud. 

”Uanset hvordan man vender og drejer det, er det jo et hårdt job at være lakerer, også storvognslakere. Jeg vil dog sige, at en masse hjælpemidler og diverse muligheder for fysioterapi gør, at langt færre i dag bliver nedslidte tidligt. Men vi har svært ved at tiltrække den rigtige arbejdskraft til den her forgrening af lakbranchen. Det tiltaler heller ikke alle, at arbejdstiden pr. køretøjer er så lang”, siger Martin Hansen, der selv er uddannet autolakerer, og som driver virksomheden sammen med sin kone Marianne.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper