Eftermarked

Vil du løfte bundlinjen 20%? Sådan sender du professionelle opgørelser i Autotaks

Jo mere professionelle og gennemarbejdede skadesopgørelser, du og dit værksted sender afsted i Autotaks, desto større er chancen for korrekt betaling for dit arbejde. AutoBranchen Danmarks support til Autotaks hjælper regelmæssigt brugere af systemet, der anvendes til at opgøre forsikringsskader på biler i Danmark.

Det afføder mange spørgsmål om manglende betaling – eller uklarhed om afregning for opgaver mellem taksator og værksteder. I snit vurderer AutoBranchen Danmark, at skadesreparatører og værksteder går glip af op mod 20% omsætning, fordi der indsendes mangelfulde og ukorrekte opgørelser.

Her giver AutoBranchen Danmark nogle fif til, hvordan du eller dit værksted fra start sender de mest professionelle korrekte opgørelser

Gennemgå VIN-opslag grundigt

Når skadesopretteren åbner Autotaks og skriver bilens registreringsnummer ind, sætter Autotaks automatisk en række flueben og markering for udstyr baseret på nummerpladen – også kendt som VIN-opslag.

“Men her er det vigtigt at stoppe op og bruge nogle ekstra minutter på at afklare, om systemet har fået det hele med. Det er blandt andet vigtigt ved arbejde på og omkring sensorer, hvor bilens udstyr kan betyde en helt del den tid og de materialer, man i sidste ende bruger og skal aflønnes ud fra”, siger Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark.

Processer og priser på reservedele

Når rapporten begynder at se færdig ud, skal den ikke bare sendes den afsted hurtigst muligt – heller ikke selv om værkstedsgulvet brænder og at der skal flest mulige biler igennem porten. Der kan være mange penge tjent ved at stoppe op og få rapporten læst ordentligt igennem.

“AutoBranchen Danmark anbefaler, at man afsætter god tid til at læse alle rapporter igennem. Igen handler det om den betaling, som i sidste ende er vigtig for bundlinjen. Det handler også om det signal, man sender til sin taksator og forsikringsselskab”, fortæller Nicky Bobak og fortsætter:

“En mangelfuld rapport, hvor halvdelen af de rigtige flueben mangler, er ikke et professionelt signal at sende. Det gør det også langt sværere efterfølgende at gå tilbage til taksator og debattere eventuelle uoverensstemmelser om afregning”.

Rådet lyder, at man blandt andet skal gennemgå arbejdsprocesser, prisen på reservedele og tillægsydelser.

Tjek dine fotos eller videoer

Når skader opgøres på biler, er det altid godt at have video eller fotos af skaderne. Det højne værkstedets chancer for mere korrekte opgørelser, og det sikrer den meget vigtige dokumentation ved eventuelle uoverenstemmelser med taksator.

“Brug noget så lavpraktisk som dækkridt eller sæt tydelige ringe eller streger i et simpelt video- eller fotoprogram. Taksator kan på den måde hurtigt og tydeligt afkode, hvad det er for en skade, man har udbedret. Og hvor omfattende skaden i virkeligheden har været. Det kan være svært på skrift”, siger eftermarkedschef Nicky Bobak.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert