Bilforhandlere

Roskilde Tekniske Skole og autobranchen vil fange kvindernes interesse

Ifølge adskillige analyser vil Danmark mangle i omegnen af 60.000 faglærte om bare fem til seks år. Og mange fag mangler kvinder. Det gælder også autobranchen. Derfor har Roskilde Tekniske Skole og AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for 1200 bilforhandlere, værksteder og autolakerere, aftalt et øget samarbejde.

portrait of a young female garage mechanic

Af et hold på 27 nystartede autoelever, har Roskilde Tekniske Skole fire unge kvinder, og der er også en god håndfuld på de øvrige hold. Derfor vil skolen have fokus på kvinder på erhvervsuddannelsen, og man vil undersøge de unge pigers trivsel såvel på skolen som i virksomheden. Det sker blandt andet i kraft af en årlig trivselsmåling. Formålet er at sikre, at autouddannelserne også er attraktive for kvinderne.

”Vi oplever stor stigning generelt på uddannelsen fra sidste år til i år, og med 15 procent kvinder på det nye hold, er vi godt på vej. Vi kan jo også prale af at have uddannet Danmarks første kvindelige Formel 1-mekaniker, så selvfølgelig er vi interesserede i at uddanne flere kvinder, hvad enten de skal i Formel 1 eller på et værksted i lokalområdet. Så vi ser det som naturligt at sætte ind overfor kvinderne”, siger Kirsten Bach, uddannelseschef på skolens autouddannelse.

Trivselsmålingen er udarbejdet af AutoBranchen Danmark i samarbejde med konsulenthuset Living Institute. Den bliver nu brugt af en række erhvervsskoler over hele Danmark, og skal medvirke til at styrke indsatsen overfor kvinderne.

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, har hæftet sig ved, at kun 10 procent af medarbejderne i autobranchen er kvinder. Undersøgelser viser, at det giver bedre resultater med en mere ligelig kønsfordeling. Og da branchen står til at mangle faglærte, er interessen for kvinderne oplagt.

”Virksomhederne i autobranchen har brug for at ruste sig til fremtiden. For dem er det vigtigt også at se i retning af kvinderne, for ellers bliver manglen på medarbejdere endnu større”, siger Gitte Seeberg og fortsætter:

”Et værksted i dag ser jo helt anderledes ud, end det gjorde for 20 år siden. Vi skal vise kvinderne, at der er karrieremuligheder i autobranchen, og når vi måler kvindernes trivsel på uddannelsen, får vi pejlemærker for, hvad der er godt og hvad der er skidt på skolen såvel som i virksomheden. Det er vigtig og brugbar viden”, siger hun og slår fast, at rekruttering af kvinder er et emne, som hendes organisation arbejder seriøst med – både for at sikre tilstrækkelig arbejdskraft og for en bedre kønsfordeling.

Hos konsulenthuset Living Institute er de specialister i ”diversity intelligence” – altså at arbejde med diversitet inden for såvel køn som kultur. Her siger partner Jens Rotbøll, at en bedre kønsfordeling ganske enkelt er en nødvendighed.

”Man kan spørge sig selv, om man har råd til at lade være. Når man mangler lærlinge, har man så råd til at ekskludere halvdelen af potentialet?  Mænd og kvinder tænker forskelligt, og det er et faktum, at folk der tænker forskelligt kan lave bedre resultater sammen end folk, der tænker ens”, fortæller Jens Rotbøll.

Folketinget har vedtaget en målsætning om, at i 2025 skal 30 procent af en ungdomsårgang søge ind på en ungdomsuddannelse. Nu er tallet lige omkring 20 procent.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper