I 11 kinesiske byer kører der selvkørende biler uden en fører bag rattet. Wuhan er særligt langt fremme. Mange forbinder nok byen med udspringet af covid-19-pandemien, men det er også bilhjertet af Kina, hvor flere bilmærker har samlet sig. I byen kører bilerne rundt blandt byens 14 millioner borgere i det almindelige gadebillede. På en app kan den selvkørende bil bestilles, ligesom man ville gøre det med en UBER, og derefter bringer den passagererne fra A til B. Det er Baidu, som er Kinas svar på Google, der står bag bilerne.
I de 10 andre byer kører bilerne i mindre områder. Som i Beijing i det gamle Vinter OL 2022-område, hvor der før lå et gammelt stålværk. Nu er der en masse grønne arealer, lækre spisesteder, et hipt bryggeri, Starbucks mv. Folk tager dertil for at hænge ud. Det er altså et almindeligt byområde væk fra den tunge trafik, men alligevel et trafikeret område med biler, scootere, cyklister og folk, der krydser vejene, som bilerne skal navigere rundt imellem.
Jeg har selv siddet på bagsædet af Baidus selvkørende biler flere gange. Det er en vild oplevelse. Bilen navigerer nemt igennem lyskryds, laver u-vendinger og venstresving. Det føles sikkert og behageligt uden ryk eller hårde opbremsninger. Til næste år er det planen, at Baidus selvkørende biler vil køre i større områder i Beijing som en taxaservice.
Der er selvfølgelig udfordringer i denne fase, hvor der skal være plads til både biler med menneskelige chauffører og dem uden. Jeg har ikke selv været i Wuhan, men folk, der har været der, fortæller, at man kan støde på selvkørende biler, som pludselig holder stille i trafikken. Det sker, når bilerne ikke kan skifte vejbane, fordi de menneskelige chauffører ikke vil give dem plads. Eller når vejrforhold såsom kraftig regn kan sætte dem ud af spillet. Der vil være udfordringer, imens de to systemer kører parallelt.
Målet om den intelligente hverdag
Kina er langt fremme med udviklingen af selvkørende biler. Benchmark er flyttet fra elbiler til de selvkørende. Man skal i særlig grad holde øje med internetgiganter som Xiaomi, Huawei og Baidu. De vil give forbrugerne den intelligente bil, hjem og hverdag. Endnu er der ikke nogen selvkørende biler, der har niveau 5, altså som er fuldt selvkørende uden et rat i bilen. Men de er på vej og kan ændre hele spillet på kort tid.
Bilen er ikke længere bare et transportmiddel, men forlængelsen af stuen og hjemmet. Når man træder ind i Huaweis og Xiaomis forretninger, står bilerne side om side med telefoner, tablets, høretelefoner og diverse digitale gadgets. De vil koble vores digitale enheder sammen og tilbyde den fulde digitale oplevelse, hvad enten man er på sin telefon, derhjemme eller i bilen på farten.
Internetgiganterne har først for nylig fået erfaring med at bygge biler. De er helt nye spillere i markedet, som formår at appellere til de unge. Derfor ser man også europæiske fabrikanter teame op med dem. Som Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz m.fl., der samarbejder med Huawei. Man kan med fordel se på ejerkredsen bag de kinesiske mærker for bedre at vurdere, hvor stærke de kommer til at være i fremtiden.
Mens Kina er langt fremme med at udvikle selvkørende biler, har Apple måttet forlade løbet. Waymo (Googles bil) er dog langt fremme, og Jaguar I-Pace kører som robotaxi-tjeneste uden chauffør i tre amerikanske byer, Phoenix, San Francisco og Los Angeles. Ligesom hos Baidu kan man booke en tur i Waymo One via en app. Efter valget af Præsident Trump i USA vil Elon Musk få bedre betingelser for at satse mere på den selvkørende teknologi i Tesla, så konkurrencen kan tages op imod Waymo og de kinesiske producenter.
Europa er også i gang
Flere steder i verden kører der tests med selvkørende funktioner i bilen. Foreløbig er det kun i Tyskland, hvor føreren ikke behøver at have fuldt fokus på vejen, og hvor bilen selv kan køre på noget af strækningen.
I Danmark bevæger vi os med små skridt i den selvkørende retning. For ikke længe siden fik Ford Mach-E med BlueCruise-teknologi tilladelse til at køre selv på de fleste motorvejsstrækninger og andre udvalgte steder i Europa. Det vil sige, hvor bilen styrer, accelererer og bremser automatisk. Der er dog tale om en selvkørende assistent, uden at bilen er selvkørende.
Politikerne har med finansloven for 2025 afsat penge til flere forsøg med selvkørende køretøjer, og netop nu er der en høringsproces i gang for at gøre det nemmere med selvkørende forsøg.
Men også flyvende biler – eller droner – er ikke en fjern fremtidsvision. Det sker også i Kina lige nu, og det er et spørgsmål om tid, før vi begynder at læse historier om, hvordan det fungerer i praksis, og selv vil kunne tage ud og prøve en tur.
Alt det og meget andet kan du nu læse om i bogen ”Kinas elbil-revolution – Fra copycat til pioner”. Formålet med bogen er at give medlemmer af AutoBranchen Danmark indsigt i, hvad der sker på det kinesiske marked, fordi Kina er blevet en så dominerende bilproducent, man er nødt til at forholde sig til.
Vil du have fingrene i et eksemplar? Medlemmer kan få ét eksemplar gratis og kan købe flere bøger, hvis det ønskes. Ikke-medlemmer er velkomne til at købe bogen.
For bestilling af bogen skriv til info@abdk.dk. Vi sender bogen, så snart den lander på kontoret fra trykkeriet. Det kan være, det først bliver i starten af det nye år, da trykkeriet har meldt om øget travlhed.