Elbiler

Sådan bruger bilforhandlere data i realtid til at forbedre forretningen

At kunne forudsige, hvornår en kunde præcist skal ind forbi værkstedet er noget, der indtil for nyligt har været tæt på umuligt. I hvert fald hvis man skulle gå i detaljer med besøget. Af samme årsag har man nogle fast intervaller for bilers service-cyklus, som skal følges.

Men hvad nu hvis værkstedet fik et specialudviklet analyseværktøj, der i god tid kan afklare præcis hvilken komponent, som trænger til udskiftning. Og hvilke andre bildele, som værkstedet skal have op lager.

En af de nyere spillere på markedet er hollandske Crossyn, hvor Erik Kamps som er adm. direktør holdt oplæg på de to branchedage Vores Autobranche på Gram Slot. Her fortalte direktøren om mulighederne gennem data for at forbedre kundekontakten og arbejdet på værkstedet baseret på data.

“Vores platform tilbyder et dashboard, hvor værkførerne og mekanikerne kan overvåge hvilke biler med specifikke opgaver, de skal være forberedt på. Og det er ikke blot baseret på et standardtal. Det bygger på en række data, som bilejerne har sagt ja til at dele mellem deres bil, Crossyn og værkstedet. Det giver bedre planlægning, bedre overblik over lageret og det kan være med til at forudsige forskellige former for brugertyper og fejl”, sagde Erik Kamps.

Man swiper hvad der må deles

Men i de her persondata-tider lyder platformen fra Crossyn til bilforhandlere og værksteder måske ikke lige som den rette vej at gå? Og hvem ejer egentlig data, som udveksles? Det gik nogle af spørgsmålene fra tilhørerne på. Her var Erik Kamps tydelig:

“Det er altid forbrugerne selv, som ejer de her data. Og for at gøre det meget tydeligt har vi I vores system lavet sådan et swipe-system, hvor man til- og fravælger de datafunktioner man vil i bestemte perioder. Det er vigtigt, fordi kunderne skal have et simpelt overblik, så der er gennemsigtighed. Det er også på den måde, systemer som det her kommer til at fungere bedst”, forklarede Erik Kamps.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Crossyn kan med data hente store mængder information ud af bilerne, som kan bruges på værksteder. Det er alt fra olieniveau, miljøpåvirkning, forsikringsbetingelser og andre elementer ombord på bilen, der viser, hvad der skal laves ved næste besøg på værkstedet.

Award-programmer

Ved at kombinere data til både at forudsige værkstedsbesøg og kende til de materialer, der skal bruges til at udbedre bilen, åbnes mulighederne for nye awardprogrammer, hvor man kan pleje sin kunder endnu bedre. Det kan eksempelvis ske ved at lægge dem på fast kontrakter med relativ lav månedlig ydelse.

“Kunder vil gerne belønnes, hvis de holder kontakten til et bestemt værksted. Den mulighed ligger også i det her system”, forklarede Erik Kamps på sit oplæg.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]