Bilforhandlere

Opdateringer af Tesla-software kan forringe bilens rækkevidde

Teslas biler modtager regelmæssigt over-the-air-softwareopdateringer for at tilføje nye funktioner og forbedringer til eksisterende funktionaliteter.  Modtagelsen og udførelsen af en sådan opdatering er let tilgængelig, men den kan reducere bilens rækkevidde.

Tesla har i den forbindelse lavet en række nye garantivilkår, hvori det blandt andet fremgår, at Tesla ikke dækker tab af bilernes rækkevidde, som følge af en softwareopdatering:  ”Mærkbare ændringer i batteriets ydeevne på grund af disse softwareopdateringer dækkes ikke af den begrænsede garanti på batteri og ydeevne”, følger det af kontrakter som indgås fra 29. januar 2020.

Men hvordan stiller det bilforhandlere som sælger Tesla?

Sådan fortolkes reklamationsretten

Teslas softwareopdateringer er blandt andet afgørende for at styre, hvor meget batterierne kan lades op. Elbilproducenten har dermed mulighed for at gøre store dele af bilernes batteri utilgængelig for brugeren, hvilket i mange tilfælde har ført til en langt kortere rækkevidde. Teslas nye garantivilkår dækker ikke længere tab af bilernes rækkevidde som følge af softwareopdateringer.

Kunderne kan have krav på udbedring på trods af, at garantien er forringet. Denne udbedring kan ses ved udskiftning af enkelte batterimoduler, hvis kunden oplever en betydelig reduktion af batterikapaciteten.

”En skærpelse af en garanti er ikke ensbetydende med, at en betydelig reduktion af rækkevidde og batterikapacitet falder uden for reklamationsretten. Dermed kan en klage fra en kunde over dette falde tilbage på den forhandler, der har solgt den”, vurderer AutoBranchen Danmarks jurist, Ida Nynne Daarbak Jensen.

”Tesla sælger jo deres biler via direkte salg, så det er kun i de tilfælde, hvor det er en brugt Tesla, der sælges igennem forhandler.”

Kontakt

Juridisk hotline