Bilforhandlere

Opdateringer af Tesla-software kan forringe bilens rækkevidde

Teslas biler modtager regelmæssigt over-the-air-softwareopdateringer for at tilføje nye funktioner og forbedringer til eksisterende funktionaliteter.  Modtagelsen og udførelsen af en sådan opdatering er let tilgængelig, men den kan reducere bilens rækkevidde.

Tesla har i den forbindelse lavet en række nye garantivilkår, hvori det blandt andet fremgår, at Tesla ikke dækker tab af bilernes rækkevidde, som følge af en softwareopdatering:  ”Mærkbare ændringer i batteriets ydeevne på grund af disse softwareopdateringer dækkes ikke af den begrænsede garanti på batteri og ydeevne”, følger det af kontrakter som indgås fra 29. januar 2020.

Men hvordan stiller det bilforhandlere som sælger Tesla?

Sådan fortolkes reklamationsretten

Teslas softwareopdateringer er blandt andet afgørende for at styre, hvor meget batterierne kan lades op. Elbilproducenten har dermed mulighed for at gøre store dele af bilernes batteri utilgængelig for brugeren, hvilket i mange tilfælde har ført til en langt kortere rækkevidde. Teslas nye garantivilkår dækker ikke længere tab af bilernes rækkevidde som følge af softwareopdateringer.

Kunderne kan have krav på udbedring på trods af, at garantien er forringet. Denne udbedring kan ses ved udskiftning af enkelte batterimoduler, hvis kunden oplever en betydelig reduktion af batterikapaciteten.

”En skærpelse af en garanti er ikke ensbetydende med, at en betydelig reduktion af rækkevidde og batterikapacitet falder uden for reklamationsretten. Dermed kan en klage fra en kunde over dette falde tilbage på den forhandler, der har solgt den”, vurderer AutoBranchen Danmarks jurist, Ida Nynne Daarbak Jensen.

”Tesla sælger jo deres biler via direkte salg, så det er kun i de tilfælde, hvor det er en brugt Tesla, der sælges igennem forhandler.”

Tesla har udsendt nye garantivilkår, hvori der blandt andet står, at de elektriske bilers rækkevidde kan blive forringet som følge af softwareopdateringer. Og at bilproducenten ikke dækker evt. tab af rækkevidde. Som bilforhandler af Tesla skal man være opmærksom på:

  • Den lovmæssige reklamationsret gør det muligt for forbrugeren, ved en væsentlig forringelse af genstanden, at kunne rette et krav på, at denne forringelse afhjælpes.
  • Såfremt dette ikke er muligt, grundet en software, vil kunden være berettiget til en økonomisk kompensation. Og det kan altså i nogle tilfælde blive forhandleren, der hænger på den efter Teslas ændringer i garantivilkårene.

”Som brancheorganisation er vi bekymrede for, om andre bilmærker kunne finde på at følge trop, og vi ser klart denne udvikling som en forringelse af forhandlernes vilkår og en ansvarsfraskrivelse fra Tesla. Vi mener klart, at hvis batteriets ydeevne reduceres som følge af softwareopdateringer, og dette kan anses som en klageberettigende mangel for en forbruger, så er det importøren, der skal hæfte for dette inden for garantiperioden, og ikke en forhandler”, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist i AutoBranchen Danmark.

“Som brancheorganisation forudser vi, at vi i den kommende tid vil se flere tvister om hvor ansvaret for reduktionen af batteriets ydeevne ligger, og om det kan anses som en væsentlig forringelse, der vil berettige kunden til afhjælpning eller kompensation af en forhandler.”

Kontakt

Juridisk hotline