Elbiler

Sådan sætter man en Facebookside rigtigt op

14 kursister deltog på AutoBranchen Danmarks sociale mediekurser, der i disse måneder afholdes i hele Danmark – torsdag den 24. januar blev kurset afholdt på Udviklingscenter Syd i Haderslev. Menuen stod som altid på, hvordan man bruger Facebook til at få flere kunder i butikken.

Men før man begynder at tænke på opslag, annoncer og få kunder ned i butikken, skal grundlaget være i orden. Derfor tog underviser Benjamin Rud Elberth fat i hver enkel deltagers Facebookside, og sørgede for at de sad lige i skabet. Noget der selvfølgelig også kan komme jer til gode.

Hav styr på hvad I fortæller om jer selv – ”Om” sektionen

”Om”-sektionen er en relativ ny funktion på Facebook, men er ikke desto mindre et vigtigt element på en virksomhedsside. Ifølge Benjamin Rud Elberth læses sektionen af potentielle kunder og kan være udslagsgivende for, om en besøgende ender med at blive en kunde, eller blot en forbipasserende. Så det er vigtigt, at der er styr på ”Om”-sektionen – der også gerne må se lidt lækker ud.
Herunder kan I se et par eksempler på forhandlere, der har styr på deres ”Om”-sektion. Kig gerne ind til dem og lad jer inspirere.

Så har I ikke allerede lavet en lækker ”Om”-sektion, så er det bare om at komme i gang.

Gode råd

  • Tag et godt billede, der på bedste vis repræsenterer jeres forretning.
  • Skriv en fængende historie om, hvem I er som virksomhed.
  • Fortæl hvorfor man netop skal handle hos jer.

Har vi en chatbot?                   

Mange ved det ikke, men Facebook har klistret en chatbot på alle virksomhedssider. Det betyder, at når man som besøgende kommer ind på en side, så popper der en lille boks op i højre hjørne, med spørgsmål som: ”Hvad koster ydelserne”, ”Er der nogen, der kan chatte” eller ”Hvor befinder I jer” – hvis man vel og mærke ikke har rettet i de standardspørgsmål, Facebook har sat ind. I kan se eksempler på nogle af standardspørgsmålene herunder:

Har man sådan en chatbot med standardspørgsmål skal den slukkes – den gør ikke andet end at forvirre kunderne og give indtryk af, at man ikke har styr på sin Facebookside.

Der findes til gengæld også dem, der har brugt tid på at rette spørgsmålene til, og så kan det pludselig fungere som en hjælpsom funktion. Her er et par eksempler på chatbots, der er rettet til med spørgsmål fra forskellige forhandlere:

 

Gode råd

  • Overvej om jeres side skal have chatbot funktionen slået til eller fra.
  • Hvis chatbotten skal være slået til, så sørg for at have nogle gode spørgsmål stående, og vær opmærksom på om der kommer spørgsmål, så I hurtigt kan svare.

Anmeldelser – til eller fra?

Er der et emne, der har splittet deltagerne på samtlige kurser – så er det anmeldelses funktionen. Skal den være tændt, eller skal den være slukket? Det kan være svært for nogle at slukke for noget, som man både er stolt af, og har brugt rigtig mange kræfter på at opdyrke. Og det kommer selvfølgelig meget an på om man har udelukkende positive anmeldelser, eller om der er sneget sig et par negative ind.

Faktum er dog desværre at få negative anmeldelser kan fylde rigtig meget.

Anmeldelsesfeltet er altid øverst på en mobiltelefon, og derfor det første man ser, når man besøger en side. Desværre er det også sådan, at de anmeldelser, der er blevet interageret mest med, placerer sig øverst. Det vil sige, at hvis I fx har fået en negativ anmeldelse, og går ind og svarer på den, så er I med til at skubbe den opad i strømmen i anmeldelser.

Gode råd

  • Har I negative anmeldelser – så sluk for anmeldelsesfunktionen.
  • Hvis I har tændt for funktionen, skal I have en strategi for, hvordan I håndterer anmeldelserne – også de negative.

Tilmeld dig Fang dine kunder på Facebook d.21/2 i Århus. 

Læs hvad tidligere deltagere siger om kurserne:

Hvad synes du om kurset?

Det var et virkelig spændende og fængslende kursus, og der er ingen tvivl om, at der lå en kæmpe vidensbank bag det der blev undervist i.

Hvad var det bedste ved kurset?

Det var nok i virkeligheden at få modet til at slå ting op. Få at vide at det ikke skal være så perfekt. Opslag man ryster lidt ud af ærmet med et par kommafejl, kan sagtens bruges og være gode opslag.

Derudover fik vi en grundig gennemgang af opsætningen af vores Facebookside, og der kom virkelig styr på tingene. Vi fik faktisk også ændret navnet på siden efter vejledning fra Benjamin

Vil du anbefale kurset til andre?

Helt bestemt. Men det går stærkt. Vi var faktisk heldige ved at være 3 fra samme virksomhed, så kunne man bruge hinanden lidt og tale om det hjemme i virksomheden.

  • Brian Viborg Nielsen fra LKJ Biler.

 

Hvad synes du om kurset?

Det var rigtig godt. Der var en masse relevant info og gode input. Og så var det super godt at det meget konkret i forhold til bilbranchen.

Hvad var det bedste ved kurset?

Det var klart de inputs og værktøjer omkring opsætning af en Facebookside. Jeg fik virkelig styr på vores side. Jeg fik også en masse ud af de her ”do’s and dont’s”. Og så er jeg virkelig glad for både drejebogen og statistikbanken, dem kommer jeg helt sikkert til at bruge.

Vil du anbefale kurset til andre?

Ja absolut.

  • Kamilla Sandbæk fra 100% Autotjek