Bilforhandlere

Seeberg: Vi forventer ikke andet end ordentlighed, Rørvig

Nej, Mads Rørvig, der er ingen, der vil skyde budbringeren. Vi vil bare ønske, at budbringeren ikke trak branchen gennem sølet.

Debatindlæg af Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, bragt i Motor-Magasinet 5. januar 2024.  

Før jul kunne man i Motor-Magasinet læse Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, fremstille sig selv som nærmest en uskyldig engel, der bliver overfaldet af en frådende folkemængde.   

I sig selv er det lettere bemærkelsesværdigt at se nogen fra bilimportørerne opfatte sig selv som de rene uskyldigheder, når man ved hvilke metoder, der i det regi alt for ofte tages i anvendelse rundt omkring i landet.   

Men nej, Mads Rørvig, der er ingen, der vil skyde budbringeren eller pløkke løs, som du så malende skriver. Vi vil bare ønske, at budbringeren ikke trak branchen gennem sølet – med det for mig at se slet skjulte formål at fremme sine egne interesser. Og tilmed på et – efter alt at dømme – misvisende og stærkt overdrevet grundlag, sådan som det er sket i forbindelse med artiklerne om afgiftssvindel med import af brugte biler.    

Det er netop det sidste, der er problemet. Alle kan være enige om, at der ikke skal svindles – og det heller ikke med afgifter i forbindelse med import. Men hvorfor gøre problemet så meget større, end det formentlig er?    

De Danske Bilimportører har påstået, at svindlen i forbindelse med import af biler kan løbe op i en milliard kroner. Det reelle omfang er – efter det vi har fået oplyst fra Motorstyrelsen – langt, langt mindre. Givet et tocifret millionbeløb. Og i hvert fald slet ikke nok til at stemple en hel branche som svindlere.     

Stempler branchen som svindlere

Hvorfor dette behov for at overdrive et problem, der er alvorligt nok i sig selv? Måske fordi man ønsker at sælge flere nye biler, i stedet for at der bliver importeret brugte biler til landet udefra?    

Skaden er desværre sket. Befolkningen har fået endnu en nyhed om, at bilforhandlere er nogle milliardsvindlere. Det er ikke et stempel, der nemt at vaske af, uanset hvor forkert det måtte være. Det er derfor, vi reagerer. Fordi vi faktisk kerer os om branchen og dens omdømme. Ikke fordi vi vil skyde budbringeren, som Mads Rørvig skriver. Vi forventer sådan set bare ordentlighed.   

Ja, der skal slås hårdt ned på svindel, men hvis det virkelig er bilimportørernes ærinde, kunne man jo bare fremlægge de listepriser, som er nødvendige for at lave korrekte beregninger af afgifterne. Så har brugtimportørerne et ordentligt grundlag at lave beregningerne på.   

Det vil bilimportørerne bare ikke være med til at gøre. Er det vigtigere at have det monopol end at komme svindlen til livs? For mig er det svært at tolke anderledes.    

I sit indlæg skriver Mads Rørvig, at man som brugtimportør blot kan anmode Motorstyrelsen om et bindende svar om nyprisen og betale prisen for at få det.    

Hvis det er mere bureaukrati, man ønsker, er det den helt rigtige vej at gå. Hvis man ønsker at presse en i forvejen presset motorstyrelse med tusindvis af anmodninger om bindende svar, er det den helt rigtige vej at gå.    

Læg listepriserne frem

Så kan man som brugtimportør få et bindende svar efter nok et par måneders sagsbehandling, og så tynges hele branchen ned i et hul af papirnusseri og gebyrer, mens Motorstyrelsen enten må nedprioritere andre og vigtigere opgaver eller ansætte endnu flere medarbejdere.   

For mig at se er det åbenlyst den forkerte vej at gå. Specielt nu hvor bilimportørerne allerede ligger inde med tallene, men bare ikke vil dele dem med os andre.    

Desværre er bilimportørernes fremgangsmåde ved at ligne en tendens. Vi så det samme i forbindelse med leasingindgrebet. Selvom de mest spektakulære svindelsager var at finde hos de store aktører, gik man efter en politisk løsning, der vil straffe de små.    

Det er en fair sag at arbejde for at fremme sine egnes interesser, men så skal man da bare stå ved det.   

For mig at se er det uholdbart, at brugtimportører ikke har adgang til listepriserne. Hvis ikke de stilles til rådighed, må man lave et andet system. Vi har fra AutoBranchen Danmarks side da også rejst sagen med skatteministeren, der lover at have det faktum med i sine overvejelser i det fremadrettede arbejde på området. Det er helt på sin plads. Det ville være ordentligt.    

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør