skrotningsgodtgørelse

Pressemeddelelse: Giv grøn kommission arbejdsro

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text]AutoBranchen Danmark opfordrer til, at politikerne giver den nye transportkommission arbejdsro ved ikke offentligt at diskutere flere ændringer i registreringsafgiften, før den nye kommission aflægger sin rapport i 2020.

Regeringen har netop præsenteret sin nye transportkommission, der skal komme med løsningsforslag til, hvordan man skal finansiere den grønne omstilling af trafiksektoren, hvor regeringen har sat et mål om en million grønne biler i 2030 og et stop for salg af benzin- og dieselbiler. Kommissionen har fået den fhv. DONG-direktør, Anders Eldrup, som formand.

“Nu skal kommissionen have fred og ro til sine analyser. Derfor er det vigtigt, at politikerne ikke blander sig og det er mindst lige så vigtigt, at kommissionen holder tæt med sine betragtninger og konklusioner, da vi ved, at bilkøberne og autobranchen er meget følsomme overfor oplysninger, der signalerer ændringer i registreringsafgifterne, siger direktør i AutoBranchen Danmark”, Gitte Seeberg.

Finansministeriet har tidligere beregnet, at den samlede regning for at gøre transportsektoren grøn kan løbe op i 88,5 mia. kr. i 2030.

“Det er en stor opgave, der venter kommissionen, den grønne omstilling kommer til at blive meget dyr. Vi ved, at elbiler skal have et stort økonomisk skub for at komme i gang, og der skal investeres i infrastruktur”, siger Gitte Seeberg og supplerer:

AutoBranchen Danmark er dog glad for, at opgaven skal løftes af Anders Eldrup, der har en god portion erfaring fra diverse topposter. Vi glæder os til at følge kommissionens arbejde tæt.

Undgå slagsmål om afgifter

Når kommissionen har præsenteret sin rapport med anbefalingerne i løbet af 2020, mener Gitte Seeberg, at det skal være en langtidsholdbar model, der skaber ro på autoområdet mange år frem.

“Vi skal undgå, at registreringsafgifterne bliver genstand for politiske slagsmål og forhandlinger hvert eneste år. Det har meget negative konsekvenser i markedet med faldende omsætning og uro blandt køber”, siger Gitte Seeberg.

Den nyudnævnte formand Anders Eldrup siger sådan her om sin arbejdsopgave:

“Det er en vigtig samfundsopgave at finde ud af, hvordan vi sikrer en mere klimavenlig transportsektor. Men opgaven er ikke blot vigtig, men også svær, så derfor glæder jeg mig til i fællesskab med de øvrige medlemmer af kommissionen at komme i gang med arbejdet”, udtaler Anders Eldrup.

Finansminister Kristian Jensen (V) håber, at kommissionen kan give ham og regeringen ro i maven i forhold til de næste mange års finansiering på området.

“Regeringen har som mål, at mange flere danskere sidder bag rattet i grønnere biler i nær fremtid. Derfor ser jeg frem til, at kommissionen giver sig i kast med at løse opgaven, så vi kan realisere den målsætning, samtidig med at finansieringen også er på plads, så pengene passer”, udtaler Kristian Jensen i Finansministeriets pressemeddelelse.

Du kan læse mere om den nye transportkommission på Finansministeriets hjemmeside med det her link.[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Kort om kommissionen ” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=”” button_border_radius=””]Kommissionen skal levere en konkret strategi for, hvordan regeringens målsætning om, at alle nye biler fra 2030 er lavemissionsbiler og fra 2035 nulemissionsbiler, bedst muligt kan realiseres.

Formanden bliver Anders Eldrup, der blandt andet er formand for Juristernes og Økonomernes Pensionskasse og tidligere har været adm. direktør i DONG Energy og departementschef. De eksterne medlemmer er:

• Brita Bye, Statistisk sentralbyrå
• Otto Anker Nielsen, DTU
• Ninette Pilegaard, DTU
• Mogens Fosgerau, Københavns Universitet
• Tejs Vegge, DTU

Kilde: Finansministeriet[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]