Da AutoBranchen Danmarks eftermarkedskonsulent Lars Baun Vilhelmsen tidligere i sit arbejdsliv selv var skadeschef og stod for takseringen på værkstedet, var der én ting, han altid holdt fast i:
Selv de mindste og mest ubetydelige tillæg på rapporterne, når skadesarbejdet takseres i Autotaks, kan gøre en rigtig stor forskel, når året er omme, hvis tillægget bare bliver brugt og godkendt nok gange.
Et eksempel: Under coronapandemien kunne man få et tillæg for at afspritte instrumentbrættet, hvilket gav et par arbejdsenheder. Da året var omme, løb det dog op i omkring 40.000 kroner pr. pladesmed, fortæller Lars Baun Vilhelmsen:
“Ren bundlinje,” bemærker han.
Og selv hvis tillægget er mindre, kan det sammen med andre små tillæg, stadig også betyde forskellen på et år, der går i nul og et år, der giver et pænt plus, fremhæver han.
“God taksering kan simpelthen være forskellen på, om du har en god forrentning eller en dårlig forretning,” siger Lars Baun Vilhelmsen.
Netop derfor er korrekt taksering så vigtigt, fremhæver Jørgen Gøttsche Petersen, der er forsikringskonsulent i AutoBranchen Danmark og som står for den Autotaks-support, som AutoBranchen Danmark tilbyder både medlemmer og ikke-medlemmer mod et lavt månedligt abonnement.
Du snyder dig selv
“Hvis du ikke har styr på alle detaljerne og laver en mangelfuld taksering, snyder du simpelthen dig selv for både den korrekte betaling – og for at du – når året er omme og regnskabet er gjort op – kan høste frugterne af dit hårde arbejde,” siger Jørgen Gøttsche Petersen.
De to afholder sammen kurser i Autotaks for medlemmer af AutoBranchen Danmark.
I efteråret har der været afholdt tre kurser, og til foråret vil der blive afholdt yderligere tre.
På kurserne bliver der delt gode råd og erfaringer om, hvordan man sikrer den bedste taksering – og faktisk også får den betaling, som man har krav på, men som mange glemmer i hverdagen.
Her nævnes eksempelvis afrensning og efterfølgende påføring af rustbeskyttelse, justering af forlygter ved frontskade, lakering i dørfals eller opretning af nummerplade.
AutoBranchen Danmarks eftermarkedschef Nicky Bobak opfordrer derfor til, at man som værkfører eller eftermarkedschef sørger for, at der er styr på taksering i ens virksomhed:
“Hvad end det så drejer sig om at deltage i Autotaks-kurser, bruge Autotaks-supporten eller holde fyraftensmøder med fokus på korrekt taksering, så gælder det om, at man kontinuerligt har fokus på taksering, hvis man skal tjene de penge, som man har fortjent,” siger han.
AutoBranchen Danmark udgiver inden længe en ny huskeliste med tips og tricks, som kan bruges i forbindelse med taksering. Den vil du kunne finde her på vores hjemmeside.
Kontakt

Nicky Bobak
Medlemschef
Rune Langhoff Sørensen
Kommunikations- og klimakonsulent
Lars Baun Vilhelmsen
Medlemskonsulent




