Bilforhandlere

Stor usikkerhed om krigens påvirkning af autobranchen

Bilfabrikker lukker midlertidigt, energipriser og inflation stiger, øget usikkerhed om forsyninger og højere udgifter til produktion er blandt de konsekvenser, som krigen i Ukraine fører med sig for autobranchen 

Mens krigen i Ukraine fører til ulykkelige tab af menneskeliv og truer selve landets eksistens, kan Putins krigshandlinger, Vestens sanktioner og den generelle ustabilitet, der som resultat deraf præger markederne, også få konsekvenser for autobranchen herhjemme.  

Usikkerheden opstår efter en to år lang pandemi, som ikke bare har ført til midlertidige nedlukninger af bilhusene, men som også har affødt en forsyningskrise med mangel på primært mikrochips, hvilket har ført til usædvanligt lange leveringstider på nye biler.  

Som allerede beskrevet har krigen i Ukraine ført til endnu højere energipriser, hvilket i autobranchen især har ramt autolakererne, ligesom Rusland og Ukraines eksport af vigtige metaller som nikkel og palladium kan føre til endnu længere leveringstider på såvel elbiler som benzin- og dieselbiler. 

Langvarig krig vil føre til leveringsudfordringer og høje priser  

Samtidig frygter analytikere, at prisen på ovenstående metaller, men også eksempelvis lithium vil stige som følge af krigen, hvilket vil føre til højere udgifter til bilproduktion.  

Ukraine er også blandt verdens førende producenter af sjældne gasarter, der blandt andet bruges til at producere de mikrochips, som bilindustrien i forvejen har problemer med at skaffe nok af.  

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er bekymret over udviklingen:  

“Denne krig er en trussel mod livet, som vi kender det. Og hvis krigen bliver langvarig, hvilket vi selvfølgelig ikke håber, kan såvel sanktioner som råvaremangel betyde, at leveringstiderne på biler bliver endnu længere, end de er i dag. Men det er endnu for tidligt at sige, hvor stor påvirkning vi vil opleve i autobranchen herhjemme,” siger Gitte Seeberg.  

Volkswagen lukker tyske bilfabrikker midlertidigt 

Allerede nu har vi dog set kortere lukninger af bilfabrikker netop på grund af problemer med forsyningssikkerhed.  

Volkswagen har lukket tyske to bilfabrikker, der producerer elbiler, i nogle dage på grund af mangel på komponenter, der produceres i Ukraine. Fabrikkerne producerer elbiler for Audi og VW og ifølge Financial Times vil hver lukket dag betyde 1200 færre biler produceret. De lukninger, der er annonceret, drejer sig om henholdsvis tre dage og mindst 4 dage for de to fabrikker. De elbiler, der produceres er ID.3, ID.4, ID.5 og Audi Q4 e-tron.  

Hyundai har stoppet produktionen midlertidigt på en fabrik i Skt. Petersborg i denne uge, mens Mitsubishi overvejer at følge trop, fordi sanktionerne kan føre til øget forsyningsusikkerhed. 

Stellantis har dertil nedsat en arbejdsgruppe, der følger sanktionerne og deres konsekvenser for bilproducenter.  

Flere store bilproducenter sælger biler også til Rusland og deres salg er for fleres vedkommende sat på pause. Det gælder eksempelvis Volvo.  

Eksporten af biler fra Danmark kan blive ramt  

AutoBranchen Danmark har foretaget en rundringning hos forhandlere. Her er den generelle indtryk, at krigen endnu ikke har haft større direkte indtryk for forretningen.  

En af dem er Jon Slot Hansen, indehaver af Kraft Biler i Fredericia, der i øvrigt har startet en indsamling til fordel for Ukraine. Han fortæller, at de har oplevet begyndende og mindre konsekvenser af krigen for forretningen: 

”Vi er begyndt at kunne mærke det lidt på eksporten, hvor en af vores eksportører sælger til Ukraine,” siger Jon Slot Hansen. 

”Først kom corona, så kom usikkerheden om pluginhybrider, og nu er krigen i Ukraine. Det er ikke nemt, men vi er ok kørende i Kraft Biler og sælger stadig godt.” 

I forhold til salget af biler til danske kunder har Jon Slot Hansen dog endnu ikke oplevet nogle nye udfordringer. Han forudser dog, at faldet på aktier og opsparinger som følge af den økonomiske tumult forårsaget af krigen måske kan have en effekt på salget herhjemme. 

Situationen udvikler sig hurtigt 

Motormagasinet har også beskrevet, hvordan andre dele af autobranchen er blevet ramt. JP Group, der producerer reservedele til blandt andet Ford, BMW, Volkswagen, Skoda og Porsche, eksporterer eksempelvis 15 procent af deres produktion til Rusland. På samme måde har au2parts sat bestillinger af motorolie fra Lukoil, der oprindeligt var russisk ejet, på pause, indtil det er afklaret om baseolien kommer fra Rusland.  

Brancheorganisationen De Danske Bilimportører oplyser til AutoBranchen Danmark, at de arbejder på at skabe et overblik over, hvordan og om importen af biler til Danmark bliver ramt.  

På hjemmesiden www.sanctionsmap.eu kan man tjekke om nogle af de virksomheder, man handler med, er underlagt sanktioner og derfor ikke må handles med.  

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent