Autobranchen er stadig præget af stor usikkerhed, efter Tesla 13. januar nedsatte priserne på flere af deres modeller.
Tal fra Bilbasen viser, at prisnedsættelserne på platformen i uge 2 og 3 alene løber op i knap 80 millioner kroner.
“Alle biltyper er rettet ned i pris, men de nominelle nedsættelser er især markant for elbilerne, der er sat 24.105 kr. ned i pris i gennemsnit,” udtaler Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen ifølge Finans.dk på LinkedIn om udviklingen i uge 3.
Det gennemsnitlige prisfald på brugte biler – altså både benzin, diesel, plugin og el – har ifølge Bilbasen i uge 2 og 3 ligget på omkring 14.000 kroner, mens det i uge 1 lå på lidt over 9.000 kroner.
Omvendt har Semler Gruppen, der er Danmarks største bilkoncern, indtil videre fastholdt, at de ikke vil følge trop efter Tesla og nedjustere nyvognspriserne.
Lægger stort pres på traditionelle mærker
Ifølge Børsens chefredaktør og erhvervskommentator Niels Lunde lægger Tesla dog et “kolossalt pres på de traditionelle bilproducenter som VW, GM og Ford”:
“Hvis de går med Tesla ned i pris, vil de tabe penge, og hvis de undlader, vil de tabe kunder. Og presset omfatter ikke kun deres elbiler, men også deres kerneforretnings benzin- og dieselbiler,” lyder det fra Niels Lunde.
“Deres afhængighed af deres kerneforretning har gjort dem langsomme i deres omstilling. Imens har Tesla – og også de kinesiske producenter med et gigantisk hjemmemarked – bygget en forretningsmodel, som gør, at deres indtjening pr. elbil er højere,” skriver Lunde og fortsætter:
“Selv om man er en global virksomhed som VW, GM og Ford, så er fortiden ikke en garanti for en plads i fremtiden. Slet ikke i en tid hvor ny teknologi betyder, at en konkurrencefordel kan tabes hurtige end nogensinde,” lyder dommen fra Børsens kommentator.
Og det er Tesla Elon Musk tilsyneladende enig i. Da Tesla forleden fremlagde regnskab, der blandt andet viste, at omsætningen var steget med 59 procent i fjerde kvartal af 2022, fastslog han nemlig, at han ser kinesiske bilmærker – og dermed ikke traditionelle amerikanske eller europæiske mærker – som Teslas største konkurrent.
Musk fastslog, at han respekterer kinesiske bilmærker og tilføjede, at det er det måske mest konkurrencedygtige marked i verden.
“De arbejder hårdt, og de arbejder smartest. Så vores gæt er, at det sikkert er et eller andet bilmærke fra Kina, der højst sandsynligt bliver nummer to efter Tesla,” lød det fra Musk ifølge Automotive News. Musk satte dog ikke navn på hvilket kinesisk bilmærke, han ser som Teslas største konkurrent.
Tesla-aktien er steget med over 50 procent siden 3. januar. Det sker blandt andet, fordi Tesla har fastslået, at de vil sende omkring 2 millioner biler på gaden i 2023 mod 1,3 millioner biler i 2022. Der er dog stadig langt op til Teslas højeste aktieniveau i november 2021, ligesom der fortsat er langt op til verdens største bilmærker.
Mangler billige biler
Toyota solgte i 2021 cirka 10,5 millioner biler på verdensplan, mens Volkswagen solgte 8,8 millioner biler.
Ifølge Bilbasens Jan Lang er Teslas største akilleshæl, at de mangler, det han kalder 20.000-dollars-bilen, som med andre ord er en bil for de fleste.
“Alle bilfabrikker arbejder på at lave den, men de er ikke rentable endnu. Når et firma knækker nødden og laver den billige elbil, så bliver det den bilfabrik, der vinder på længere sigt,” siger Jan Lang til Berlingske.