Tryg er landets største bilforsikringsselskab, men det er samtidig også det selskab, som skaber størst problemer for værksteder og autolakerere.
Det viser en undersøgelse, som AutoBranchen Danmark har foretaget blandt sine værksteds- og lakerermedlemmer.
Hele 50,4 procent af respondenterne svarer således, at Tryg er det selskab, som de har størst udfordringer med. Herefter følger Taksatorringen, som ti procent af respondenterne svarer, er det selskab, der volder størst udfordringer. Herefter følger Topdanmark, som for seks procent af respondenterne er det selskab, der volder største udfordringer.
Ni procent af respondenterne svarer, at der ikke er forskel på forsikringsselskaberne og de udfordringer, de skaber.
Gjensidige, Codan, GF Forsikring og If bliver alle kun valgt som det selskab, der skaber størst udfordringer af under fire procent af respondenterne. For If Forsikrings vedkommende gælder det kun 0,8 procent af respondenterne.
Respondenterne er på samme måde blevet bedt om at vurdere deres samarbejde med de syv forsikringsselskaber. Her er det igen Tryg, der klarer sig dårligst. Seks procent af respondenterne svarer, at de har et rigtig godt samarbejde med Tryg, mens over halvdelen karakteriserer samarbejdet som enten rigtig dårligt eller dårligt. Hele 27 procent karakteriserer samarbejdet med Tryg som rigtig dårligt. Kun to andre selskaber oplever, at over 8 procent af respondenterne oplever samarbejdet som rigtig dårligt. Her svarer ni procent at samarbejdet med Taksatorringen er rigtig dårligt, mens 8 procent svarer, at samarbejdet med Topdanmark er rigtig dårligt.
Omvendt er det kun tre selskaber, der samlet oplever, at over 50 procent af respondenterne svarer, at samarbejdet med dem er enten rigtig godt eller godt. Det drejer sig om If Forsikring, GF Forsikring og Gjensidige. Flest vurderer, at de har et rigtig godt samarbejde med IF Forsikring.
Mange er dybt frustrerede
“De markedsførende forsikringsselskaber som Tryg, Topdanmark og Taksatorringen giver igen og igen indtryk af, at de har et godt samarbejde med skadesbranchen, men den selvopfattelse trænger til et realitycheck. Mange værksteder og lakerere er nemlig dybt frustrerede over det, de bliver udsat for. Når de bliver mødt med utidsvarende betaling, afvisning af timeprisforhandlinger eller urimelige modkrav fra forsikringsselskaberne, kommer det selvfølgelig til udtryk,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark om undersøgelsen.
“Vi hører fra flere medlemmer, at de er begyndt at boykotte nogle af de store forsikringsselskaber, herunder Tryg. Lakerere og værksteder taber penge på at løse opgaverne for dem eller har simpelthen bare fået nok. Det er drønhamrende alvorligt, og det burde i den grad for forsikringsselskaberne til at vågne op og betale en ordentlig pris for det arbejde, der bliver udført for dem,” siger Nicky Bobak videre.
En anden del af undersøgelsen viser, at det for mange værksteder og lakerere er flere år siden, at deres timepris er blevet reguleret, ligesom krav om timeprisstigninger ofte mødes med modkrav om højere rabat til forsikringsselskaberne.
AutoBranchen Danmark har igennem længere tid appelleret til forsikringsselskaberne om at hæve timepriserne ekstraordinært for at dække de stigende udgifter, men hvis man ikke har fået hævet timeprisen i løbet af det seneste år eller endnu længere tid, bør man uanset hvad kræve en timeprisforhandling, fastslår Nicky Bobak.