Eftermarked

Undersøgelse: Reparationsgrænsen er både dårlig for klima og økonomi 

Et stort flertal af landets værksteder og autolakerere vurderer, at reparationsgrænsen er en ulempe for klima og miljø og dårlig for samfundsøkonomien. 

Reparationsgrænsen blev indført i 1999 og har siden begrænset antallet af biler, der må repareres. 

Formålet med grænsen er at sikre en udskiftning af bilparken og sikre staten indtægter fra registreringsafgiften, men når man spørger landets autoværksteder og autolakerere er begejstringen til at overse. 

Det viser en medlemsundersøgelse foretaget blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer.  

Her svarer 11,4 procent af respondenterne, at de vurderer, at reparationsgrænsen er en fordel for klima og miljø, mens 62,5 procent vurderer, at den er en ulempe. 

På tilsvarende vis vurderer 10,5 procent af respondenterne, at reparationsgrænsen er god for samfundsøkonomien, mens 64 procent vurderer, at den er dårlig.  

En af årsagerne kan være, at alt for mange biler på grund af reparationsgrænsen dømmes totalskadede – selvom de fortsat fint kan køre. 

Undersøgelsen viser således, at 43 procent af respondenterne oplever, at biler, der kun har mindre eller kosmetiske skader, fx ridser i lakken, bliver dømt totalskadede.  

Samtidig oplever 49,5 procent, at flere biler end tidligere dømmes totalskadede på grund af reparationsgrænsen, mens 36,3 procent svarer, at antallet er det samme som tidligere. Her får blandt dyrere reservedele og højere udgifter til lakering en del af skylden, ligesom også faldende brugtvognspriser og flere leasingbiler nævnes som årsager.  

Kalder på politisk handling

Og det må give stof til eftertanke, mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark: 

“Reparationsgrænsen bør, som vi ser det i AutoBranchen Danmark, afskaffes helt. Den hænger ikke sammen, at vi begrænser antallet af reparationer i en tid, hvor vi skal gøre op med “brug-og-smid-væk-kulturen” og i stedet fremme genbrug,” siger Gitte Seeberg.  

”Det er hul i hovedet, at man dømmer biler, der både nemt kan køre og som også nemt kan repareres, totalskadede. Hvis man virkelig ønsker at hjælpe klima og miljø, burde politikerne afskaffe reparationsgrænsen,” siger Nicky Bobak, der er eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

10,2 procent af respondenterne i undersøgelsen svarer, at de mener, at op til 30 procent ekstra biler ville blive repareret, hvis ikke reparationsgrænsen fandtes. 35,2 procent mener, at op til 20 procent ekstra biler vil repareret, mens 27,3 procent mener, at det vil være op til 10 procent ekstra.   

AutoBranchen Danmark arbejder for en hel eller delvis afskaffelse af reparationsgrænsen og har fået udarbejdet et notat om reparationsgrænsens påvirkning af klima, miljø og økonomi af Teknologisk Institut.  

Det notat vil blive offentliggjort i næste uge.  

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert