AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling holder løbende kurser i Autotaks, hvor der gives tips og tricks til at sikre den bedst mulige afregning. Her deltager kursister fra hele landet, men på et nyligt Autotaks-kursus i Roskilde, var fire af kursisterne kommet noget længere væk fra end normalt. De kom nemlig fra Færøerne.
På Færøerne, hvor der samlet set bor tæt på 55.000 indbyggere, er der kun syv værksteder, hvor der repareres og males biler. Til gengæld ligger alle pladeværksteder og lakerere sammen, så der er ingen udgifter til fragt. Samtidig er der kun to forsikringsselskaber og i alt fem taksatorer.
Vi mødte de fire færøske kursister til en snak om forskelle og ligheder i skadesbranchen i de to dele af Rigsfællesskabet.
Ásgrímur Lützen og Tóti Kristjánsson er helholdsvis autolakerer og værkfører (uddannet mekaniker) hos S/PF Lakkering, mens Malan Fríða Olsen og Dávid Kruse Dam er ved at etablere Færøernes ottende skadescenter for den store færøske forhandler Wenzel, der blandt andet forhandler Ford, Volvo, Kia og Mazda.
Til at indlede med forklarer Ásgrímur Lützen og Tóti Kristjánsson, at de også på Færøerne har deres kampe med forsikringsselskaberne.
“Det er udfordrende at tjene penge,” siger Ásgrímur Lützen, der dog forklarer, at der heldigvis er masser at lave. Bilparken på Færøerne er stor i forhold til befolkningstallet og haglskader, som dem vi har set efter sommerens uvejr i Italien, er ikke usædvanlige i det omskiftelige og ofte voldsomme vejr på Færøerne. Stormskader, kalder de skaderne.
Betales for lånebiler
En markant forskel mellem skadesbranchen herhjemme og på Færøerne er dog lånebiler.
Mens det i Danmark stort set kun er værkstederne, der betaler for kundernes lånebiler, er det på Færøerne lige omvendt:
Her betaler forsikringsselskaberne nemlig et fast beløb til finansiering af lånebil – svarende til ti procent af skadens størrelse. Hvis der eksempelvis er tale om en skade på 100.000 kroner, får værksteder således 10.000 kroner ekstra til at finansiere en lånebil til kunden eller 1500 kroner ved en skade på 15.000 kroner.
Og hvis udgifterne til lånebilen overstiger det beløb, er det typisk bilkunden, der betaler restbeløbet, fortæller færingerne.
“Det er helt sikkert noget, der burde inspirere forsikringsselskaberne i Danmark, for det hører jo ingen steder hjemme, at værkstederne i Danmark ikke får betaling for det,” kommenterer Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, der var med til mødet med de fire færinger.
Efterlyser afregning for ekstra fragtomkostninger
På Færøerne bruger man den danske version af Autotaks, der med alle sin fejl og mangler således også er den, som de færøske værksteder skal navigere i.
Det betyder blandt andet, at reservedelspriserne ikke medregner de færøske værksteders ekstra udgifter til fragt, som alt andet lige er noget større end i Danmark, hvor reservedele typisk sælges fra. Det gælder også de brugte reservedele, for der er ingen autoophuggere på Færøerne, fortæller de.
“Mange reservedele er en-to uger undervejs, når de skal sendes fra Danmark. Og de ekstra fragtpriser betales vi ikke for, så det gør det jo sværere at tjene penge,” siger Tóti Kristjánsson.
Stor mangel på arbejdskraft
En anden udfordring er manglen på arbejdskraft, der er endnu mere udbredt end herhjemme. Dávid Kruse Dam forklarer, at arbejdsløsheden på Færøerne er helt nede under én procent:
“Alle, der vil have et job, har et,” siger Dávid Kruse Dam.
Så vidt vides, er der pt. kun én person under uddannelse til autolakerer. Han får ikke svært ved at finde arbejde, griner de fire færinger.
Autolakerere og pladesmede bliver uddannet i Danmark, mens man godt kan blive uddannet som mekaniker hjemme på Færøerne.
Ásgrímur Lützen fortæller, at man er så opsat på at beholde sine gode folk, at man ikke opsiger dem, hvis der er perioder med mindre arbejde. I stedet har han i en periode eksempelvis “lejet” en af sin malere ud til et andet værksted.
De fire færinger er også enige om, at de er gode til at stå sammen som branche og sætte foden ned, hvis forsikringsselskaberne vil have repareret en bil på en uholdbar måde.
“Alle kender alle på Færøerne,” lyder det.
Også selvom de altså snart går fra syv værksteder til otte værksteder.
“Det skal nok gå godt. Vi lærer hele tiden og vi er sikre på, at fremtiden tegner lyst,” siger Malan Fríða Olsen, der altså snart skal være med til at åbne Færøernes ottende værksted.