For lidt over et år siden var Leon Kold Andersens virksomhed, LKA Farve & Lak i Hjørring, udelukkende et malerværksted.
Det gik godt. Der var nok at lave. Men samtidig havde han også blik for den udvikling, der finder sted i branchen omkring ham.
“De store bliver større og større. Og de prøver at sætte sig på det hele,” siger Leon Kold Andersen i dag.
Flere forsikringsselskaber havde på daværende tidspunkt allerede prikket til ham med idéen om at lave et skadesværksted og Tesla havde henvendt sig med forslaget om, at han blev officiel bodyshop for elbilsmærket. Men det afviste Leon Kold Andersen i første omgang.
“Jeg havde ikke maven til det. Jeg var bekymret for at tage kunder fra mine værkstedskunder. Men jeg kunne mærke den rivende udvikling, som branchen er i, og det betød, at vi skulle gøre noget,” siger han om de hektiske måneder, hvor beslutningen blev taget.
“Og så kastede vi os ud i det, og blev skadescenter.”
I dag maler LKA Farve & Lak i alt omkring 80-100 skader om ugen, når det går bedst, og heraf er 20-30 af skaderne også nogen, der bliver lavet på karrosseriværkstedet, hvor man i dag er blevet officiel Tesla bodyshop.
“Vi er en helt anden virksomhed i dag, end vi var for et år siden,” konstaterer Leon Kold Andersen, da vi sidder i kantinen, som i pauserne er så fyldt op med medarbejdere, at det hænder, at værkføreren må stå op.
Lakeringsdelen fylder dog fortsat mest – der er 12 lakerere og 3 pladesmed og LKA Farve & Lak beskæftiger i alt knap 20 medarbejdere.
En af dem, som Leon Kold Andersen drøftede skiftet med, er Chris Green Jacobsen, der i dag er værkfører hos LKA Farve & Lak. Han kommer fra karrosseridelen – og det giver stor værdi, er de begge enige om.
Løs problemerne sammen
“Man undgår nogle lussinger, hvis man får én ind, der har arbejdet på den anden side før,” siger Chris Green Jacobsen, når de bliver bedt evaluere, hvordan man sikrer overgangen fra lakerer til skadescenter bedst muligt.
“Det er vigtigt, at man ikke er på to forskellige hold. Man skal ikke skubbe problemer frem og tilbage mellem maler og smed, men løse udfordringerne sammen,” siger han videre.
Og det er Leon Kold Andersen enig i:
“Det giver et andet samarbejde, når vi er begge dele af skadesbranchen sammen. Vi har hinanden at trække på – og det er ekstremt vigtigt, når arbejdet skal glide og forretningen skal fungere,” siger Leon Kold Andersen, ligesom det også har betydning af udgiften til fragt bliver minimeret.
En anden af forandringerne, når man går fra at autolakerer til skadescenter, er, at man skal vænne sig til at være et mere offentligt sted, end mange lakerere er vant til, fastslår de begge.
“Det er en kæmpe omvæltning at gå fra kun at have erhvervskunder, der bare kan vade ind igennem porten til privatkunder, der forventer noget andet,” siger Leon Kold Andersen.
“Når hr. og fru. Danmark kommer, skal de opleve noget andet end vores erhvervskunder. Så skal det være lidt lækkert. Så vi fokuserer rigtig meget på at få kundeplejen op,” supplerer Chris Green Jacobsen.
De vurderer dertil også begge, at det er nemmere at gå fra at være autolakerer til skadescenter end at udvide med malerkabine, når man er pladeværksted.
Ikke omsætning for omsætningens skyld
Selvom der også skal investeringer til for at starte pladeværksted, er det noget helt andet at skulle starte et malerværksted. Både i investeringens omfang, men også i forhold til placering og logistik, lyder det.
Hos LKA Lak & Farve har udvidelsen i hvert fald været en succes. Parkeringspladsen er smækfyldt med biler, og der er mere arbejde, end de kan nå at lave.
“Vi vil selvfølgelig gerne servicere alle vores kunder, men vi er lige nu et sted, hvor vi nok ikke kan hjælpe alle og må sige nej til nogen. Vi har mere end rigeligt at tage os til,” fortæller Leon Kold Andersen.
Og det betyder, at man siger nej, hvor økonomien måske ikke hænger så godt sammen. Fx hvis man skal hente og bringe en kofanger på et pladeværksted for at male den.
“Der er ikke økonomi i at køre rundt med enkeltdele. Så må de komme her med deres ting, hvis de skal males,” siger han.
Chris Green Jacobsen supplerer:
“Der er ikke grund til bare at skabe omsætning for omsætningens skyld. Vi kan ikke leve af, at omsætningen stiger, hvis overskuddet ikke følger med.”
Det skal man have blik for. Ligesom man skal have blik for, at det ikke er bare sådan lige at udvide forretningen i et helt nyt område.
“Det har været en hård rejse og et tungt læs at slæbe. Der er mange ting at overveje, og også mange ting, vi kunne have overvejet bedre inden,” griner Leon Kold Andersen.
“Men jeg har på ingen måde fortrudt, at vi har taget springet,” slutter han.
Kontakt

Nicky Bobak
Medlemschef
Rune Langhoff Sørensen
Kommunikations- og klimakonsulent




