Bilforhandlere

“Vi står med et totalændret marked”

På bare ti år er benzin- og dieselbilsalget i Norge blevet nærmest udraderet. Det er generelt blevet vanskeligere at drive bilforretning, men mulighederne er også langt flere, lyder det fra norsk forhandler.

“Hele Norge er blevet elektrisk.”  

Sådan beskriver vicekoncerndirektør i Gumpen Biler, Terje Jochumsen, den udvikling som det norske bilsalg har været igennem i de seneste år, og som betyder, at blot tre ud af 100 nye solgte biler i vores naboland mod nord nu er benzin- eller dieselbiler.   

“Vi står med et totalændret marked,” sagde Terje Jochumsen, da han holdt sit oplæg på AutoBranchen Danmarks årsdag i Brande for nylig.   

Terje Jochumsen er 58 år og har arbejdet med biler i de sidste 40 år. Aktuelt hos Gumpen Biler, der blev etableret i 1936 og i dag har 490 ansatte, 38 lærlinge og 14 forhandlere og sælger cirka 8000 brugte og nye biler om året.  

Og heraf er mange altså elbiler – og det bliver kun flere og flere.   

Terje Jochumsen forklarer blandt andet det hastigt stigende salg med, at Norges regering har som mål, at det allerede om 15 måneder – nemlig d. 1. januar 2025 – vil blive forbudt at sælge nye benzin- og dieselbiler til private. Det er hele ti år før et generelt forbud træder i kraft på EU-niveau.   

Derudover har der løbende været en hel stribe initiativer for at sikre, at der er fordele ved at købe en elbil. Og så er det for mange simpelthen et krav at have en elbil, hvis man skal kunne sælge sine services:   

“Ingen håndværkere får en opgave af det offentlige, hvis ikke de har elektriske biler,” lyder det kontant fra Terje Jochumsen. 

23 procent af bilparken er elbiler

Ligesom rækkeviddeangsten – som dokumenteret i Danskerne Biler 2023 – er på retur herhjemme, gør det samme sig gældende i Norge. Den er dog i stedet blevet erstattet af det, som Terje Jochumsen kalde ladeangst, nemlig angsten for, om man kan finde ud af at lade på de ladestationer, man kommer frem til.   

“Det er helt tåbeligt, at der ikke er ét fælles system,” siger han.   

I dag er 23 procent af den norske bilpark elbiler, mens tallet lige har rundet 6 procent herhjemme. I Norge er målet, at 80 procent af bilparken er elektrisk i 2035. Der er 2,9 millioner biler i Norge og gennemsnitsalderen er i dag 10,8 år.   

På AutoBranchen Danmarks årsdag delte Terje Jochumsen ud af de erfaringer, man som stort bilhus gør sig i et marked, der på få år er blevet ændret totalt.   

“Det er meget vanskeligere at drive en bilforretning i dag, end det var for 10 år siden. Men der er i dag også mange flere muligheder,” siger han.  

En af de vanskeligere ting er at prissætte de elbiler, der kommer ind som byttebiler, nævner han, hvilket man af gode grunde endnu ikke har så mange erfaringer med i Norge – og da slet ikke i Danmark.   

Eftermarkedet udfordrer

Men for Terje Jochumsen er der ingen tvivl om, hvad den største udfordring ved de mange elbiler er. Det er eftermarkedet. For her er omsætningen faldet.   

“Vi må lære – og vi må investere derefter,” siger han. For der er penge at tjene, når man blot justerer forretningen.   

På positivsiden nævner han de mange opdateringer, som elbiler skal have. Kontrol og salg af dæk har også stort potentiale. “Vi mister milliarder, hvis vi overlader dækkene til nogle andre”. Beskyttelsesfolie og klimarens er nogle andre eksempler, hvor der også kan tjenes gode penge, er Gumpens erfaringer. Batteriskifte og –vedligehold andre eksempler igen.  

Omvendt fylder tandremme og olieskift langt mindre.  

Og netop for at sikre omsætningen i en tid, hvor eftermarkedet er usikkert, har Gumpen Biler også udvidet forretningen.   

Eksempelvis har man startet Gumpen Outlet, der sælger biler, der er over 7 år gamle, og hvor garantien bliver købt eksternt og betalt af kunden.  

Giver unge smag for branchen

Han tror ikke videre meget på delebiler og samkørsel, når det kommer til bil nummer 1, men Gumpen Bilen er i stedet begyndt at sælge delebiler til boligforeninger, så man så at sige deles om bil nummer 2. Det har indtil videre været en succes.   

Mange af opgaverne kræver andre kompetencer end i dag, hvorfor Gumpen investerer massivt i at tiltrække og fastholde arbejdskraft – og nye former for arbejdskraft med andre kompetencer. Hvor it fylder mere, og beskidte hænder fylder mindre.   

Det handler om at få flere unge til at interesse sig for branchen og prøver kræfter med den. Hvad end det så drejer sig om at lade femårige sprænge airbags eller lakerere legetøjsbiler eller om efterårsferiejob, hvor man giver 30 unge 5000 kroners betaling for en uges arbejde i butikken – så de får smag for arbejde i salgslokaler, i kabiner og på værksted.   

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent