Om 13 år skal der ikke længere kunne sælges nye pluginhybrider eller nye diesel- og benzinbiler i EU. I stedet skal der kun kunne sælges nye nulemissionsbiler.
Sådan lyder opfordringen til EU-landene fra 28 absolutte sværvægtsvirksomheder, der blandt andet tæller bilfabrikanterne Volvo og Ford, mens også danske virksomheder som Danfoss, Grundfos, Novo Nordisk og internationale giganter som Vattenfall, Unilever, Tesco, Vulcan og Uber.
Opfordringen flugter med EU-Kommissionens forslag om at forbyde salg af nye fossilbiler fra 2035 og har også mødt opbakning i Europa-Parlamentets miljøudvalg. Den danske regering har forsøgt at få flyttet forbuddet til 2030, så det vil træde i kraft fem år tidligere.
“Hos Ford Europa tror vi på, at friheden til at bevæge sig frit går hånd i hånd med omtanken for planeten og hinanden. Derfor har vi sat som mål, at alle Fords biler skal være nulemissionskøretøjer i 2035,” lyder det fra Ford i Europas bestyrelsesformand Stuart Rowley i opfordringen.
“Volvo Cars planlægger at blive en udelukkende elektrisk bil-fabrikant i 2030 og støtter et stop for salg af fossildrevne biler i Europa i 2035. Det er ikke kun i overensstemmelse med målene i Paris-aftalen, men det er også bare det rigtige at gøre,” siger Volvo Cars topchef Jim Rowan i opfordringen til EU.
“Muligheden for, at vi kan undgå de værste konsekvenser af global opvarmning, er ved at glide os af hænde. På et så kritisk tidspunkt, er det tid til, at EU genbekræfter sit grønne lederskab,” lyder det videre fra Jim Rowan.
Betyder ikke forbud
Forbuddet vil ikke betyde, at benzin- og dieselbiler eller pluginhybrider bliver forbudt, men at der ikke må sælges nye biler af den type. Brugtvognssalget vil formentlig fortsætte frem til 2050. Forbuddet skal bidrage til, at EU kan leve op til sin forpligtelse til at sikre klimaneutralitet i 2050, hvor det forventes, at transporten vil køre på vedvarende energikilder.
En række bilproducenter har allerede varslet, at de allerede inden 2035 vil stoppe produktionen af benzin- og dieselbiler.
En række Stellantis-brands som Fiat, Opel, Peugeot og Alfa Romeo vil i årene fra 2024 til 2026 helt stoppe deres lanceringer af nye biler med benzin- og dieselmotorer, og eksempelvis Renault, Volkswagen, Audi, BMW, Toyota og Mercedes-Benz vil helt udfase bilerne i enten 2030 eller 2035. For Toyota gælder udfasningen indtil videre dog kun i Vesteuropa.
EU-landenes regeringer og Europa-Parlamentet skal tage stilling til forbuddet i næste måned, og den endelige lovgivning om forbud mod salg af benzin- og dieselbiler og pluginhybrider i 2035 ventes indført til efteråret.
“For få år siden var den udvikling, vi ser nu utænkelig, men en stribe bilfabrikanter er mere ambitiøse end EU, og der kommer hele tiden nye mål på banen. Som forhandler skal forberede sig på, at det bliver nogle andre biler, man kommer til at sælge i fremtiden, og det gælder nok om, at sikre sig et forspring i dag, hvis man vil have succes i fremtiden,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.