Eftermarked

Bobak: Kedelig tendens på eftermarkedet skal bremses 

Det haster med at få vendt kedelig tendens, hvor travlhed på eftermarkedet ikke fører til sundere forretninger – tværtimod. Flere debatmøder er på vej

Det er ikke kun på pladeværkstederne og hos autolakererne, at eftermarkedet er i fokus. Hos flere og flere bilforhandlere fylder eftermarkedet således også mere. 

Også af den grund var netop eftermarkedet fokus for en dedikeret fagsnak på AutoBranchen Danmarks årsdag for nylig, hvor mange branchefolk dukkede op for at gøre status over branchens tilstand og fremtid – og diskutere mulige løsninger.  

Her indledte Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, med at beskrive de dilemmaer, der lige nu ses på eftermarkedet. Dels er det her mange søger hen for at tjene penge, fordi forhandlerne tjener mindre pr. solgt bil, men samtidig er der på eftermarkedet et stort indkøbspres fra forsikringsselskaberne og manglen på arbejdskraft er udbredt.  

Så selvom antallet af skader er rekordhøjt og omsætningen følger flot efter, så kniber det samtidig gevaldigt med at tjene penge, fordi alt for mange ydelser leveres gratis til forsikringsselskaberne og fordi lønningerne presses op.  

Udfordrende situation

“Vi står i en udfordrende situation. Der er ingen tvivl om, at eftermarkedet har et enormt potentiale for branchen generelt, men det haster med at få genetableret branchekontrakten med såvel importører og fabrikanter som med forsikringsselskaber, så det ikke kun er dem, der tjener styrtende, men så kagen fordeles mere lige,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

“Det er en meget kedelig tendens, vi ser lige nu, og den skal bremses, hvis branchen også i fremtiden skal kunne udføre skadesarbejde af højeste kvalitet,” tilføjer han.  

På fagsnakken blev den seneste viden om branchen gennemgået, ligesom der blev henvist til den forhandlingsguide, som AutoBranchen Danmark udgav tidligere på året for at stille eftermarkedet bedre, når der skal forhandles med forsikringsselskaberne.  

I denne uge har AutoBranchen Danmark dertil sendt et åbent brev til forsikringsselskaberne og deres brancheorganisation, som er skrevet under af over 200 virksomheder fra branchen og som brancheorganisationerne DBFU og MFF også er medafsendere på. 

Håbet er, at forsikringsselskaberne forstår situationens alvor – og handler derefter, siger Nicky Bobak: 

“Vi har råbt højt om den udfordrende økonomiske situation i årevis, og selvom nogle forsikringsselskaber lytter, sker der simpelthen ikke nok. Overskudsgraden i skadesbranchen er halveret på ti år og indkøbspresset fra selskaberne er fortsat massivt. Det skal der laves om på,” siger han. 

AutoBranchen har arrangeret to kommende debatarrangementet om det åbne brev og skadensbranchen fremtid. De finder sted i Ringsted d. 30. oktober og i Kolding d. 7. november. Tilmelding er nødvendig, men gratis.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert