Eftermarked

Bøn til forsikringsselskaber: Sats på bæredygtige partnerskaber fremfor hurtig profit

Selvom Bil & Co generelt har et godt samarbejde med forsikringsbranchen, ser pladeværkfører Benny Olling et behov for, at selskaberne satser mere på bæredygtige og langvarige partnerskaber end på kortsigtet profit.

Skadesbranchen burde gå en god fremtid i møde. Men forsikringsselskaberne bør tænke grundigt over, hvilken udvikling i branchen, de understøtter med deres indkøb.  

Sådan lyder det fra Benny Olling, der med 40 år i branchen i bagagen i dag er pladeværkfører hos Bil & Co i Kolding.  

“Jeg synes, man fra forsikringsselskabernes side skal have nogle mere bæredygtige overvejelser omkring det, man går og laver – og hvilken udvikling man skubber på – i stedet for bare at vælge det billigste,” siger han, da AutoBranchen Danmark er på besøg for at tale om den seneste udvikling i samarbejdet mellem forsikringsselskaberne og skadesbranchen. 

Bil & Co, der er autoriseret Toyota-forhandler, har foruden bilhuset i Kolding også bilhuse i Haderslev, Aabenraa og Sønderborg og laver ugentlig 80-100 skader.  

Bil & Co foretrækker årlige forhandlinger af timepriser og vilkår med forsikringsselskaberne. Og generelt har man et godt samarbejde med selskaberne, er vurderingen. Et afgørende parameter i den succes er saglighed, mener Benny Olling, ligesom han fremhæver, at de i Bil & Co altid søger dialogen og ikke står for stejlt på tingene.  

“Vi har til dato ikke kedet os”

“Nogle forhandlinger er da svære, og det sker, at vi går galt af hinanden, men så er det bedst at tage den ansigt til ansigt. Jeg er af den gamle skole, og der kommer ikke noget godt ud af at mundhugges over mail. Når man mødes i stedet, løser det meste sig,” siger han.  

Og hvis vilkårene bliver uacceptable, må man jo tage samarbejdet op til revision, lyder det. “Men vi har til dato ikke kedet os,” siger han og understreger dermed, at der fortsat er mere end rigeligt at lave på værkstedet.  

En ting, der dog er blevet et irritationsmoment for Benny Olling er, som nævnt i begyndelsen af denne artikel, at forsikringsselskaberne – som han ser det – skubber på en udvikling, hvor man understøtter en usund økonomi ved at lægge indkøb hos forretningskoncepter, der historisk set umiddelbart ikke ser økonomisk bæredygtige ud.  

“Jeg er sikker på, at der er god fremtid for skadesbranchen, men hvis selskaberne i stadig højere grad vælger dem, der ikke tjener penge og ikke har en bæredygtig forretning, skaber det problemer” siger Benny Olling om branchens modstykker til Bil & Co: 

“Vi har været i branchen i mange år, og vi skal som alle andre også tjene penge for at have råd til at investere i fremtiden. Vi skal ikke puste omsætningen op for at gøre os spiselige for opkøb. Vi tror på bæredygtige samarbejder, der er varige, og hvor man ikke presser på for de sidste procenter, men har respekt for, at alle skal kunne drive en forretning. Det er også sådan, vi samarbejder med vores maler. For det har værdi for os, at vores maler også har en god forretning, og at vi ikke skal finde nye samarbejdspartnere hele tiden,” siger han.  

Snævre økonomiske hensyn trumfer det meste

Og den respekt for at understøtte bæredygtige forretninger, oplever man ikke altid hos forsikringsselskaberne, hvor man ifølge Benny Olling dels ser en bevægelse væk fra kørende taksatorer, der kender håndværket mod robotter og dels ser en tendens, hvor det er snævre økonomiske hensyn, der trumfer det meste: 

“I mange selskaber er det akademikere, der sidder og ser på tal frem for på håndværk. Hvis de ser, at man kan spare, så går man den vej. Det ville være meget positivt, hvis man kunne have lidt længere briller på end næste regnskab,” lyder det fra Benny Olling.  

“Alt er blevet meget aktionærorienteret. Alle har fokus overskud og ikke mindst, hvad man har stillet aktionærerne i udsigt”. 

AutoBranchen Danmark har senest beskrevet, hvordan mange oplever, at Autotaks reelt ikke er vejledende, sådan som det burde være. Helt så firkantet ser Benny Olling dog ikke på det.

Autotaks er ikke lov

“Autotaks er retningsgivende, men det er ikke lov,” lyder vurderingen – og igen gælder det om, at have saglige argumenter klar, siger han.  

Han mener dog, at der er brug for, at man som reparatør får større indsigt i de data, der bruges i systemet – og hvordan de data er fremkommet: “For der er meget, som man som reparatør undrer sig over, når man ser, hvordan systemet fungerer, og når man opdager hullerne her og der”. 

Eksempelvis undrer han sig over, at fabrikstiderne ikke altid matcher de reparationstider, der er i Autotaks.   

På samme måde er han kritisk over for det monopol, som Autotaks er blevet. “Det må være en mulighed at lave et alternativt system med mere åbenhed, der er til gavn for alle og ikke kun nogle særlige interesser,” siger han.  

Igen drejer det sig om bæredygtighed og respekt. At have blik for sin egen forretning, men også for branchen som sådan – og ikke mindst for kunderne, der skal have en god oplevelse. Det er sådan Bil & Co vil insistere på at drive deres forretning.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert