Eftermarked

De største forsikringsselskaber tjener endnu flere penge 

Mens indtjeningen i skadesbranchen presses, bliver Tryg og landets andre store forsikringsselskaber endnu mere lønsomme, viser regnskaber.  

Mange i skadesbranchen oplever i denne tid, at indtjeningen presses af forsikringsselskabernes indkøbspres, hvor timepriser ikke følger inflationen, hvor mange yder gratis services i form af gratis lånebiler og fragt og hvor betalingen for den takseringsopgave, som langt de fleste værksteder har overtaget fra forsikringsselskaberne, ikke honoreres.  

Men en gennemgang af forsikringsselskabernes regnskaber foretaget af Finanswatch.dk viser ellers, at der er penge nok at gøre med i selskaberne. 

I hvert fald når man ser på forsikringsselskabernes såkaldte combined ratio, som er forholdet mellem præmieindtægter og udgifter til administration. Hvis en combined ratio er på 100, betyder det, at alle indtægter enten går til erstatninger til kunderne eller administration. 

Og her viser en gennemgang altså, at en række selskabers combined ratio i 2023 var lavere, end tilfældet var i 2022, og tilmed et godt stykke under 100. Det vil altså sige, at præmieudgifter og administrationsudgifter er faldet og er lavere end de samlede indtægter.  

Af de selskaber, som Finanswatch har set på, har Tryg, der også har den største markedsandel herhjemme, den laveste combined ratio. Den er faldet fra 83,2 i 2022 til 82,8 i 2023.  

Ser man isoleret på den danske del af Tryg, er forretningen endnu bedre. Her var combined ratio på 81,6 i 2023, hvilket er et fald på hele 5,6 procentpoint i forhold til året før. 

Topdanmark har ifølge opgørelsen den næstlaveste combined ratio på 85,6.  

Skummer fløden

Og for AutoBranchen Danmarks eftermarkedschef Nicky Bobak viser det, at forsikringsselskaberne har råd til at betale bedre for de ydelser, som skadesbranchen leverer. 

“Forsikringsselskabernes indkøbspres er massivt og særligt fra Tryg, Topdanmark og Taksatorringen, hvor vi ofte hører de mest vanvittige eksempler på, hvad selskaberne ikke vil betale for. Det burde give en dårlig smag i munden, når man samtidig kan se, hvordan selskaberne skummer fløden på det arbejde, som skadesbranchen udfører,” siger Nicky Bobak.  

Tryg landede eksempelvis i 2023 et overskud efter skat på knap fire milliarder kroner.  

Finanswatch har også set nærmere på forsikringsselskabernes prisstigninger. Mens inflationen var december 2022 til december 2023 er opgjort til 0,7 procent, har prisstigningerne på tværs af alle forsikringsprodukter været på 6,2 procent.  

Og det giver også stof til eftertanke, mener Nicky Bobak: 

“Værkstederne har naturligvis ret til, at deres øgede udgifter også afspejles i den afregning, de får fra forsikringsselskaberne. Det har de dominerende forsikringsselskaber desværre svært ved at leve op til. Men tallene viser jo med al tydelighed, at de ikke selv er bange for at hæve priserne, så de bør også have forståelse for det, når værksteder og lakerer kræver det samme,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmark har udgivet en guide til forhandlingerne med forsikringsselskaberne. Den udkommer i fysisk form i næste uge, hvor den udsendes til alle medlemmer af AutoBranchen Danmark sammen med Magasinet Eftermarkedet. Den kan også downloades her.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert