Bilsalg

Dieselbiler dømmes ude af flere og flere forhandlere 

Forhandlere forventer kraftigt fald i salget af dieselbiler, der udfordres af miljøzoner, øgede driftsomkostninger og længere liggetider. Der åbnes dog for mulighed for eksport.

Salget af dieselbiler har igennem længere tid været på retur.   

Men spørger man landets forhandlere, er nedgangen i salget ikke slut endnu.   

Det viser AutoBranchen Danmarks kvartalsundersøgelse blandt landets autoforhandlere.   

Her svarer 44 procent af respondenterne, at de forventer, at salget af dieselbiler vil falde kraftigt i 2024 i forhold til 2023. Yderligere 28 procent forventer, at salget af dieselbiler vil falde lidt. 11 procent forventer uændret salg, mens fire procent forventer en lille stigning, og to procent forventer en stor stigning.   

Nyvognssalget af dieselbiler er indtil videre faldet med omkring 23 procent i år, mens brugtvognssalget af dieselbiler er faldet med knap 19 procent.   

Salget af dieselbiler er blandt andet påvirket af, at regeringen ønsker at hæve dieselafgiften med 50 øre pr. liter i 2025. Samtidig er der også udsigt til, at CO2-afgiften på diesel vil stige i 2027, ligesom ejerafgiften også stiger. Dertil kommer, at oprettelsen af miljøzoner betyder, at ældre dieselbiler kun må køre ind i en række af landets største byer, hvis de har eftermonteret partikelfilter. Nulemissionszoner, der kun tillader elbiler, er formentlig derudover på vej i København og Aarhus.  

Liggetiden stiger

Og alt det kan altså mærkes.   

Således er liggetiden ifølge tal fra Bilbasen i løbet af det seneste år steget med 40 dage for dieselbiler, så det nu i gennemsnit tager 117 dage at sælge en brugt dieselbil. Det er fire gange så lang tid, som det tager at sælge en brugt elbil og over dobbelt så lang tid, som det i gennemsnit tager at sælge en brugt benzinbil, skriver Børsen.   

Heraf fremgår det også, at priserne på brugte dieselbiler ifølge Bilbasens prisindeks er faldet med 18,5 procent i det seneste år. Modsat er brugte benzinbiler kun faldet med 3,3 procent i samme periode.   

Og derfor er antallet af brugte dieselbiler, der er til salg, siden august 2023 faldet med en tredjedel fra cirka 18.000 til 12.000, hvilket ifølge Bilbasens analytiker Jan Lang skyldes, at forhandlerne tøver med at genetablere lageret af brugte dieselbiler, når de er lykkedes med at sælge en anden dieselbil.  

“Dieselbilerne fylder stadig en stor del af bilparken i Danmark, og det vil de også gøre i årene fremover, men det er tydeligt, at markedet ændrer sig markant i takt med, at klimatiltagene får effekt. Der er dog stadig masser af dieselbiler at sælge herhjemme, nok primært de billigere med relativt kort levetid, og i forhold til de nyere og dyrere dieselbiler kan det være, man skal se mod udlandet,” siger Nicky Bobak, brugtvognsekspert og eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Sverige og Tyskland er oplagte eksportmarkeder

Mens dieselbilerne altså går en usikker fremtid i møde i Danmark, ser det anderledes ud i vores nabolande Sverige og Tyskland. Begge steder er der ifølge Jan Lang stigende efterspørgsel på nyere, brugte dieselbiler, skriver Børsen.  

Og det kan åbne for, at man som forhandler kan eksportere sine brugte dieselbiler til Sverige eller Tyskland.  

Her skal man dog være opmærksom på, at man kun kan få 85 procent af registreringsafgiftsværdien retur ved eksport, fortæller Abid Khan, juridisk chef i AutoBranchen Danmark, der også anfører, at eksport næppe kan betale sig ved de billigste biler, da der som minimum altid fratrækkes minimum 8.500 kroner i registreringsafgiftsværdien.  

Hvis du har spørgsmål til eksport af biler, kan du som altid kontakte AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling.    

Kontakt

Abid Khan

Juridisk chef / advokat

Hadeel Barakji

Jurist

Frederik Jakobsen

Erhvervsjurist