Tirsdag i sidste uge fik en række værksteder et chok, da nye reparationstider på teslaer blev indlæst i Autotaks. Tiderne var nemlig voldsomt sat ned og i visse tilfælde mere end halveret.
AutoBranchen Danmark tog straks sagen op med Forsikring & Pension, der fastslog, at også forsikringsselskaberne fandt situationen uholdbar og efterfølgende rullede Teslas nedsatte reparationstider tilbage i løbet af weekenden.
Fra Teslas side blev det fastslået, at reparationstiderne var interne og ikke egnede til reparationer, og at man ville undersøge, hvordan tiderne var endt i Autotaks og i øvrigt udrullet i hele Europa.
Denne undersøgelse er tilsyneladende fortsat ikke afsluttet. Men selvom tiderne nu er rullet tilbage, er det vigtigt, at man som værksted sikrer, at man får korrekt betaling for reparation af de teslaer, som man har repareret i sidste uge, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
“Selvom det er meget positivt, at F&P handlede hurtigt og rullede de uhørte reparationstider tilbage, er det vigtigt, man som værksted sikrer sig, at man ikke har fået sendt nogle rapporter, der tager udgangspunkt i forkerte reparationstider afsted. For så bliver man jo underbetalt og det duer selvfølgelig ikke,” siger Nicky Bobak.
Efterlyser handling fra F&P
Efter Tesla-kaosset mener Nicky Bobak, at der nu er brug for to ting. Dels en garanti fra Tesla om, at man ikke sænker reparationstider på allerede lancerede modeller. Og dels at Forsikring & Pension gør brugerne opmærksom på, når der sker ændringer af allerede lancerede modellers tidsværker.
“Det er en totalt uholdbar situation, at Autotaks bare indlæser reparationstider uden at have blik for, om disse tider afviger voldsomt fra allerede brugte tider. Det eroderer tilliden til Autotaks, som desværre er begrænset i forvejen,” siger Nicky Bobak.
“Når Forsikring & Pension har monopol på afregningssystemet i Danmark, ligger der et stort ansvar på deres skuldre for at sikre, at reparationstiderne har hold i virkeligheden, og at reparatørerne ikke bare sættes til at reparere biler på baggrund af såkaldt interne tider,” siger han videre.
Det er ikke kun i Danmark, Tesla skaber problemer. I Sverige er Tesla aktuelt ude i et stormvejr, hvor strejker har ramt den amerikanske elbilsgigant. Her nægter værksteder at reparere teslaer, ligesom Tesla også er ramt af andre strejker. Det skyldes, at Teslas ansatte ikke er på overenskomst, hvilket de ikke er nogen steder i verden.
Herhjemme fra Dansk Metal overfor Politiken ikke afvist, at de vil følge de svenske fagforeningers eksempel. Til Berlingske lyder det torsdag, at “hvis vi vælger at tage konflikten, så rammer vi også virksomheden hårdt,” siger Dansk Metals næstformand til Berlingske om muligheden for, at den svenske strejke mod Tesla kan brede sig til Danmark.