Mens der i første kvartal sidste år blev solgt 2655 brugte elbiler herhjemme, var tallet for første kvartal i år 8337 brugte elbiler. I første kvartal i 2021 udgjorde de brugte elbiler således knap 2 procent af salget af brugte biler, mens elbilerne i første kvartal i 2022 udgjorde 6,2 procent af de brugte biler.
Der er dermed sket en tredobling af elbilers andel af brugtvognssalget på bare et år.
“Elbilerne fik sidste år sit reelle gennembrud i Danmark. I december var over halvdelen af de solgte nye biler opladelige og dermed enten elbiler eller pluginhybrider. Men de har længe haltet efter i brugtvognssalget. Det gør de stadig, og det er kun naturligt, men der er tegn på, at de hurtigt kommer til at fylde mere og mere,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Tendensen ser nemlig kun ud til at blive stærkere, da elbiler i kvartalets sidste måned, nemlig marts, udgjorde hele otte procent af det samlede salg af brugte biler.
“Vi ved, at der er lange ventetider på nye biler – også de grønne biler. Men når de grønne biler fylder mere og mere i nyvognssalget, er det kun et spørgsmål om tid, før de begynder at fylde endnu mere blandt de brugte biler. Det ser vi nu,” siger Gitte Seeberg.
Stiller nye krav til forhandlere
Det betyder også, at det ikke kun er nyvognsforhandlerne, der skal have styr på de grønne biler, men også brugtvognsforhandlerne.
“De grønne biler stiller nye krav til forhandlerne, og kunderne er godt forberedte med mange spørgsmål. Det har de fleste nyvognsforhandlere efterhånden vænnet sig til, men nu skal brugtvognsforhandlerne i gang med samme øvelse. Og det gælder bare om at komme i gang, for der er markedsandele at vinde, nu hvor vi kan se, efterspørgslen også er der på brugte elbiler,” siger Gitte Seeberg.
Du kan blive klogere på elbiler i AutoBranchen Danmarks vidensbank om grønne biler her og læse mere om brugte grønne biler specifikt her.
Rekordsalg i Norge viser, hvor vi er på vej hen
Selvom de grønne biler fylder mere og mere herhjemme, halter Danmark stadig et stykke efter Norge, som nok er det førende land i verden, når det kommer til salget af grønne biler. I marts måned var 92 procent af de nye solgte biler i vores naboland mod nord således grønne. Heraf var 86 procent rene elbiler, mens 6 procent var pluginhybrider.
“Når vi ser mod Norge, bliver det tydeligt, at der nærmest ikke er nogen øvre grænse for, hvor mange, der vil have elbiler. Når nyvognssalget allerede i dag nærmest udelukkende er elektrisk i Norge, så viser det, at det er noget, man også skal forberede sig på herhjemme. Ikke i morgen og heller ikke i år, men inden for en relativ kort årrække,” siger Gitte Seeberg.
I Norge går udviklingen så hurtigt, at man forventer, at over halvdelen af den samlede bilflåde vil være opladelige biler i 2025 eller 2026. I dag er det et sted mellem 20 og 25 procent. I Danmark er det tilsvarende tal ifølge Bilstatistik.dk dags dato 5,8 procent. Men udviklingen kan snart komme til Danmark.
“I Danmark var 35 procent af nyregistreringerne i 2021 opladelige biler. I Norge var det omvendt i 2018, at de opladelige biler for første gang udgjorde knap hver tredje nye bil. Så hvis man ser sådan på det, er vi cirka tre år efter Norge, så forandringerne kan komme relativt hurtigt,” siger Gitte Seeberg.
Hvor elbiler i Norge nærmest har udkonkurreret pluginhybrider fuldstændig, er der i år også solgt flere nye elbiler end pluginhybrider i årets første tre måneder herhjemme. Her er fordelingen dog noget mere lige med 5949 elbiler og 5547 pluginhybrider. Det er dog stadig forholdsvis nyt, at elbilerne har overhalet pluginhybriderne, hvilket blandt andet skyldes en stigning i registreringsafgiften på pluginhybrider, der trådte i kraft ved nytår.