De europæiske bilproducenter skal op i et helt andet gear, hvis de skal vinde det her kapløb. Det står klart efter en uges studietur i det forårsblomstrende Shanghai og Beijing.
I Elgiganten ligger Xiaomis telefon ved siden af Apples og de mange andre smartphones. Den kinesiske elektronikgigant kender vi måske ikke så godt i Danmark, men det gør de i Kina, og der er vild hype om deres produkter. På kun 3 år har de bygget en toplækker elbil. Det var da heller ikke til at komme i nærheden af den på Beijing Auto Show. Intet andet bilmærke tiltrak sig så meget opmærksomhed som Xiaomi SU7.
”The internet of everything”. Fra elbiler til intelligente biler. Det er helt tydeligt, at Kina allerede er videre i den store kamp om fremtidens bilmarked. Internetgiganterne vil levere det intelligente hjem til os i fremtiden, herunder bilen. Det bliver forlængelsen af vores dagligstue. Den bliver kørende uden rat og med masser af benplads. Her kan vi slappe af, arbejde og hygge os under transport med både køle- og varmeskab og store skærme til vores film og medieforbrug.
Det utrolige er, at vi ikke taler om en fjern fremtid. De selvkørende biler kører allerede i mange byer i Kina i dag. Den store udbredelse er lige om hjørnet og vil i stigende grad kunne ses i gadebilledet.
Internetgiganterne vil foran i bilkapløbet, og det er dem, industrien nu bruger som benchmark, som bilekspert og prognosedirektør hos Global Data John Zeng fortalte os, da vi mødte ham i Shanghai først på ugen. De vil forandre bilindustrien og er begyndt at smadre de traditionelle værdikæder.
Men hvordan har de kunnet gøre det så hurtigt? Den kinesiske regering satte i 2009 som mål, at Kina skulle være ledende på elbiler. Der blev postet en masse penge i udviklingen, men der skete ikke rigtigt andet end, at der pludselig opstod en skov af lykkeriddere, som ville til at producere biler med statsstøtte i ryggen. Først efter Teslas Gigafactory i Shanghai i 2019 fik kineserne deres læremester, og herfra er udviklingen gået stærkt.
Nu producerer de toplækre elbiler, som oser af kvalitet, design, komfort og mange skærme. Se bare på BYD, XPeng, Polestar, Volvo, Zeekr og mange andre. Der er store og små modeller, og modeller i alle prisklasser og med lang rækkevidde. De er tilmed i gang med at sætte sig på hele værdikæden mht. produktionen, batterier, transport af bilerne ud til deres markeder. Det hele blev udstillet på verdens største biludstilling, Beijing Auto Show, som åbnede i weekenden.
Hvor stiller det de europæiske bilproducenter? Svært. I følge John Zeng vil Kina fortsætte sin vækstrejse. Kurven er opadgående. Europa og USA vil tage et dyk, men rejse sig igen. Interessant er det, at ingen taler om japanerne eller koreanerne.
Interessant var det også at høre, at elbilerne ikke kommer til at kunne opfylde alle kørselsbehov i fremtiden. Der vil stadig være brug for de fossile biler i for eksempel de koldere egne, og her vil de europæiske brands som Mercedes-Benz, BMW og VW stadig være meget relevante.
Data er omdrejningspunktet for den store bekvemmelighed, som bilerne vil levere. Det er bare at bygge ovenpå alt det digitale, som allerede er der i dag. Kina er ekstremt digitaliseret. Alle steder betales med Alipay eller WeChat. E-mail virker helt oldnordisk at bruge. De fleste dialoger med restauranter, samarbejdspartnere, hoteller og andre virksomheder foregår i WeChat. Forbrugerne er ikke bange for at afgive deres data. De accepterer det for at kunne få bekvemmelighed og hurtige dialoger. Vildt var det, da en af turens deltagere mistede sin telefon i taxaen i Beijing. Inden for et døgn blev den fundet og afleveret tilbage – i en by med knap 22 millioner indbyggere. Imponerende.
Interessant var det også at høre, at kineserne vil eje deres egne biler i fremtiden, og ikke leje dem. Bilen bliver integreret med hjemmet, og bilen er et vigtigt statussymbol.
De store spillere på markedet i dag vil blive udfordret i fremtiden. Det gælder også de kinesiske mærker som BYD, Xpeng og Polestar, som anses for at blive bygget på den mere traditionelle måde. Benchmark er blevet flyttet til internetgiganterne, som vil levere de selvkørende biler.
Det er svært at konkurrere med Kina på hastighed og masseproduktion. Op igennem 80’erne og 90’erne gjorde kineserne alt, hvad de kunne for at kopiere produkter fra Vesten. Nu kan de selv, og på AI er der et område, hvor man står lige ved start-stregen. Kapløbet er i gang for at komme først med de rigtige AI løsninger til bilerne og andre industrier. I Kinas Silicon Valley – Zhangjiang Science City i Shanghai – som vi også besøgte, hørte vi om ambitionerne og de mange mennesker, der arbejder med at indfri den kinesiske regerings mål.
De vil vinde det her kapløb. Det er tydeligt at mærke efter bare en uge i Kina, hvor der har været drøn på møder og samtaler. Vi skal tage os gevaldigt sammen i Europa, hvis vi skal hamle op med kineserne. Det er lovgivningen, der kommer til at sætte begrænsning for bilerne på det europæiske marked. Pris, kvalitet, design, skærme og detaljer fungerer til fulde.
Til september tilbyder AutoBranchen Danmark, sammen med China Experience, medlemmerne at komme med på næste studietur til Kina. Det kan du læse mere om her – sidste tilmelding er den 27. maj.