I begyndelsen af april offentliggjorde Konkurrencerådet en særdeles kritisk analyse af markedet for skadesforsikringer for private.
Analysen viste blandt andet, at forsikringspræmierne er steget betydeligt mere end omkostningerne til skadesdækning, at markedskoncentrationen er høj i forhold til det øvrige EU, og at forsikringsselskabernes fastsættelse af priser og vilkår har karakter af en form for stiltiende priskoordinering.
Som konsekvens af rapporten blev der fra myndighedernes side – for første gang nogensinde – lagt op til at gennemføre en såkaldt markedsefterforskning af skadesforsikringsmarkedet for private.
Efterforskningen skulle i udkastet omhandle skadesforsikringsselskabernes fastsættelse af præmier og andre vilkår i deres policer og lignende, herunder specifikt at skadesforsikringsselskaberne indeksregulerer forsikringspræmierne med de private lønstigninger.
Dette udkast har været i offentlig høring indtil 29. april.
AutoBranchen Danmark har deltaget i høringen og indsendt høringssvar, hvor det foreslås at udvide efterforskningen betragteligt.
AutoBranchen Danmark foreslår i sit høringssvar, at markedsefterforskningen yderligere bør indeholde:
- Undersøgelse af motorskadeforsikringsselskabernes kollektive dominans over autoværksteder og autolakerere og konsekvenser for forbrugerne.
- Undersøgelse af motorskadeforsikringsselskabernes købermagt og konsekvenser heraf, fx i forhold til kvalitet, sikkerhed osv. ved reparationerne.
- Undersøgelse af motorskadeforsikringsselskabernes indirekte påtvingelse af urimelige forretningsbetingelser, der har aktuelle, men også mere langsigtede konsekvenser for skadesbranchen i Danmark og dermed også forbrugerne.
- Undersøgelse af Autotaks som prisdannende og ensrettende for reparationspriserne.
“I AutoBranchen Danmark organiserer vi omkring 1200 forhandlere, autoværksteder og autolakerere, hvoraf mange dagligt er i kontakt med forsikringsselskaberne eller deres indkøbsafdelinger og taksatorer. Det er et samarbejde, der i de senere år er blevet tiltagende udfordret, fordi motorskadeforsikringsselskaberne med kollektiv dominans, købermagt, ensidig prisdannelse og indirekte påtvingelse af urimelige forretningsbetingelser har presset autoværksteder og autolakerere usædvanlig hårdt,” fastslår Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
“Dette pres betyder, at der er mange værksteder og lakerere, der ikke har fået hævet deres timepriser i over 10 år, at deres avance på en række områder udhules eller helt forsvinder, og at deres generelle forretningsvilkår er blevet betydeligt forringet over de sidste 10-15 år,” siger hun videre.
Ekstra udfordret konkurrence
AutoBranchen Danmark fremhæver i sit høringssvar særligt problemer med Autotaks og understreger, at markedskoncentrationen blandt forsikringsselskaberne på motorforsikringsområdet er endnu større i indkøbet, end det er mod forbrugerne.
“AutoBranchen Danmark har på indkøbssiden på motorforsikringsområdet beregnet HHI til mellem cirka 2230 og 2400 – alt efter om man regner Topdanmark og If som samme koncern eller ej. Det er ifølge Europa-Kommissionen et udtryk for et højt koncentreret marked – og markant højere end det HHI på omkring 1650, som Konkurrencerådets analyse udtrykker bekymring over på skadesforsikringsmarkedet rettet mod private,” fremgår det af høringssvaret.
Endelig lægger AutoBranchen Danmark op til, at motorskadesforsikringsområdet efterforskning grundigt – uanset om det bliver i den aktuelle markedsefterforskning eller i en ny markedsefterforskning.
“Hvis en undersøgelse til motorskadeforsikringsselskabernes købermagt, kollektive dominans, Autotaks osv. vurderes til at ligge uden for den påtænkte markedsefterforskning, opfordrer AutoBranchen Danmark til, at det adresseres i et nyt forløb,” lyder det i høringssvaret.
Du kan læse hele høringssvaret her.
Kontakt

Gitte Seeberg
Adm. direktør
Nicky Bobak
Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert