Der var fokus på bæredygtighed og større udbredelse af brugte dele i skadereparationerne, da Gjensidige holdt oplæg på AutoBranchen Danmarks årsdag, der blev afholdt i Brande 29. september.
“Vi kommer i fremtiden til at prioritere brugte dele og bæredygtighed højere, end det er tilfældet i dag. Vi skal væk fra smid-væk-kulturen,” sagde Martin Andersson, der er indkøbschef for motor i Gjensidige i sit oplæg på årsdagen.
Han fastslog dog samtidig, at Gjensidige i dag som udgangspunkt sætter nye dele på biler, der er under tre år gamle.
Som et eksempel på rejsen væk fra smid-væk-kulturen nævnte Martin Andersson, at skadesbranchen skal være bedre til plastreparationer.
“Det duer ikke, at man som reparatør siger, at man ikke kan reparere plast”, sagde Martin Andersson og refererede til, at han flere gang har set store containere fyldt med kasserede plastkofangere, der godt kunne repareres.
“Hvis vi i skadesbranchen ikke selv løser de udfordringer, der er om bæredygtighed, så kommer politikerne med krav og regler, og gør det for os,” lød det fra Andersson og opfordrede derfor til, at branchen selv løser det.
Flere af tilhørerne fremhævede til mødet, at det er forbundet med ekstra besvær at bruge brugte dele. Dels kan de være mere besværlige at skaffe end nye dele og dels kan det tage tid at rense eller klargøre den brugte del til brug.
Her var Martin Andersson klar i mælet og lovede, at Gjensidiges taksatorer nok skal honorere de udgifter, der måtte være ved brugen af brugte dele.
Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark har flere gang fastslået, at AutoBranchen Danmark støtter øget genbrug og cirkulær økonomi i form af flere brugte dele.
For nylig har han dog også fremhævet, at det er vigtigt, at forsikringsselskaberne selv kommunikerer klart og konkret til kunderne om brugen af brugte dele, så der ikke opstår utilfredshed fra kundens side, som skal håndteres på værkstederne.
Martin Andersson fastslog i sit oplæg endelig, at gennemsnitsomkostningerne pr. skade er stigende.