Bilforhandlere

Kineserne sælger biler på en helt anden måde

Inspiration til nye salgsmetoder, forståelse af topmoderne teknologi og et stærkt netværk er nogle af de ting, deltagerne tager med hjem fra AutoBranchen Danmarks studietur til Kina.

En ny elektrisk bil står stille hos en forhandler i Kina. Rundt om bilen bevæger en kvinde sig. I sin hånd holder hun en mobiltelefon på et stativ. Telefonen sender en videostream ud online, så tusindvis af kinesere kan følge med i demonstrationen direkte, mens den foregår. 

Bag kameraet sidder flere medarbejdere klar til at chatte med seerne og besvare de mange spørgsmål, der vælter ind. 

”Den måde, de sælger biler på derovre, overraskede mig en hel del,” fortæller Christa Günther, der er direktør hos N.O. Jensen i Nordjylland. 

Christa er en ud af en dansk delegation på i alt 22, der i april tog med AutoBranchen Danmark på studietur til Kina, for at få et indtryk af hvad der rører sig i den kinesiske bilindustri. 

AutoBranchen Danmark arrangerer endnu en studietur til Kina i september, som du stadig kan nå at tilmelde dig. Læs mere her

”Jeg har da tænkt på, om vi skulle prøve at gøre noget tilsvarende herhjemme, for det skaber bare noget troværdighed at have en person på skærmen,” siger Christa om den kinesiske livestream, der er blevet en udbredt måde at sælge biler på i Kina i de senere år.  

Tæt på ny teknologi

Også direktør og medindehaver Kasper Kristensen fra MTH Biler var med på den cirka en uge lange tur til Kina. 

”Det var meget spændende og inspirerende – en god tur. Det var en bekræftelse på, at nogle af de ting, vi har gået og talt om, rent faktisk er på vej. Og det var med til at give klarhed over nogle af de udfordringer og muligheder, der vil opstå i fremtiden,” siger Kasper Kristensen. 

I forhold til dagligdagen derhjemme hjælper turen også med at give en idé om, hvor det bliver nødvendigt at lægge en indsats fremover: 

”Vi skal sørge for at uddanne vores personale i en retning, så de kan håndtere den teknologi, der er på vej. Og noget teknologi er tættere på, end jeg lige havde regnet med,” forklarer Kasper Kristensen. 

Har givet godt netværk

Men det er ikke kun nye, kinesiske salgsmetoder og topmoderne teknologi, der er at finde på turen. Internt i rejsegruppen var der også åbne snakke og sparring at hente. 

”Det var nogle fantastiske mennesker, jeg rejste med – både kollegerne og folkene fra AutoBranchen Danmark. Det har givet mig et fantastisk netværk,” siger Christa Günther og fortsætter: 

”Det er formidabelt, at AutoBranchen Danmark laver sådan en tur.” 

Vores næste studietur til Kina finder sted den 8. til den 15. september. Læs mere om den og tilmeld dig her. Sidste frist for tilmelding er den 27. maj. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation