Bilsalg

Kommuner afviser zoner kun for elbiler

Selvom regeringen har muliggjort oprettelse af nulemissionszoner, hvor kun elbiler må køre, er det ikke noget, som langt de fleste kommuner overvejer at etablere.

Mens København og Aarhus kommuner har fastslået, at de vil eller overvejer at etablere nulemissionszoner, hvor der kun er adgang for elbiler eller andre nulemissionskøretøjer, er der ikke noget, der tyder på, at det inden for den nærmeste fremtid er noget, der vil sprede sig til flere af landets kommuner.  

Det viser en rundspørge til alle landets kommuner foretaget af MobilityWatch.  

Her har 45 af landets kommuner forholdt sig til spørgsmålet om, hvorvidt de forventer at etablere nulemissionszoner inden for de kommende tre år. Ingen af kommunerne har svaret ja, mens 39 har svaret nej og seks svarer, at de ikke ved det, skriver MobilityWatch.   

Hverken Aarhus eller Københavns kommune har svaret på rundspørgen.   

Muligheden for at etablere nulemissionszoner opstod tidligere på året, da et flertal af Folketingets partier gav kommunerne mulighed for hver at etablere én nulemissionszone med et afgrænset område under et treårigt forsøg.   

I 2030 er flere åbne

Mens Københavns Kommune har de mest håndfaste planer om en nulemissionszone i middelalderbyen, er det status mere tvivlsom i Aarhus, hvor en nulemissionszone er en af mulighederne i forbindelse med forhandlinger om en grøn mobilitetsplan. Odense Kommune har lagt idéen om en nulemissionszone på hylden, skriver MobilityWatch.   

Fire kommuner har i MobilityWatchs undersøgelse svaret, at de regner med at etablere nulemissionszoner inden 2030.   

Der er også nulemissionszoner på vej flere steder i udlandet.  

Og for Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, er det noget, man skal forberede sig på som forhandler.   

“Nulemissionszoner vil selvfølgelig kunne påvirke salget af biler og især hvilken drivkraft, bilejerne vælger. Vi har allerede set, at miljøzonerne har påvirket salget af dieselbiler, og hvis der kommer en bredere kommunal opbakning til nulemissionszoner, er det noget, man skal tage højde for, som forhandler,” siger hun.  

Der er indført miljøzoner i landets største byer samt Frederiksberg, hvilket betyder, at ældre dieselbiler er forment adgang, med mindre de har installeret partikelfilter.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør