Derfor er AutoBranchen Danmark også med i den følgegruppe, som supplerer transportkommissionen med viden og indsigt.
“Vi har en masse data og viden, som kan understøtte, nuancere og klarlægge flere af de felter, som transportkommissionen arbejder med. Og vi bidrager med input fra vores medlemmer. For os er det vigtigt, at vores erhvervsliv med biler i centrum får så gode rammebetingelser som muligt, når politikerne skal træffe beslutninger på vores område i nær fremtid”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
Anders Eldrup, der er bedst kendt for sin tid i spidsen for DONG (i dag Ørsted, red), var dog ikke meget for at åbne op om, hvad både autobranchens aktører og de danske forbrugere kan forvente sig af fremtidens bilbeskatning. Men alligevel endte kommissionensformanden med at lukke lidt op for posen.
Kogt ned kom Anders Eldrup med fem nøglebemærkninger, der kan fungere som foreløbige pejlemærker for, hvor den danske bilbranche kan være på vej hen i forhold til, hvordan staten inddriver afgifter på biler. Det er med afsæt i opgaven om at finde 50 mia. kr. i en fremtidig bilpark, der i 2030 skal består af en million elbiler. Samtidig med, at Danmark skærer sin CO2-udledning ned med 70% i forhold til 1990-niveau.
1. Infrastruktur kommer før salg
Første nøglebemærkning fra Alders Eldrup var:
“I den grønne omstilling er jeg af den foreløbige indstilling, at en infrastruktur til opladning af de mange elbiler kommer forud for bilsalget. Det betyder, at vi som samfund kan anerkende, at infrastruktur er utrolig afgørende for den tryghed, som både forbrugerne og autobranchen har brug for, når det handler om biler på strøm”, sagde Anders Eldrup på årsmødet.
På scenen var han flankeret af Morten Bæk (departementschef i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet), Lars Aagaard, (direktør i Dansk Energi) og Jonas Bjerregaard, der er borgmester i Fredericia Kommune. De skulle alle diskutere, hvordan Danmark inden for en række områder omlægger transportsektoren til at blive mere grøn.
2. Billigere indkøb af grønne biler
Anders Eldrup ville grundlæggende set ikke ud med, hvad transportkommissionen kommer med af endelige anbefalinger. Men i forhold til køb af grønnere biler sagde han:
“Jeg kan godt forestille mig et scenarie, hvor det bliver billigere at anskaffe sig en grøn bil. Altså i indkøb. Men tilbage står stadig en samlet regning på 50 mia. kr., som kommissionen skal beskytte. Vi er nemlig i den situation, at vi ikke kan stjæle fra andre brancher. De 50 mia. kr. fra bilrelaterede afgifter kan der i første omgang ikke pilles ved”, fortalte han.
3. Økonomisk støtte ved køb
Kommissionens formand blev dernæst mødt med spørgsmålet om, hvorvidt der skal gives et økonomisk tilskud til de forbrugere, som frem mod 2030 vil købe en nul-emissionsbil. Hertil svarede han:
“Vi har fået rigtig mange input til knapper, der kan skrues på – også inden for flere forskellige ministerområder. Jeg vil dog sige, at et økonomisk bidrag ved køb af elbiler ikke ligger først for. Det er ikke en afvisning af idéen, men vi kigger på andre greb først”.
4. Vi må tage hele 2020 i brug
Flere har efterspurgt, hvornår transportkommissionen forventer at have sine udspil til finansieringsforslag klar. Da kommissionen blev stiftet lød den oprindelige plan på en delrapport mod slutningen af 2019. I stedet skal 2020 tages i brug.
“Jeg vil godt understrege, at regeringen ikke har stillet et ultimatum om at fremlægge [red. udspil til finansieringsforslag] på et bestemt tidspunkt. Men vores målsætning er, at vi har alle beregninger klar i løbet af 2020. Det man bare må forstå er, at flere forskellige ministerier har arbejdet ud fra forskellige regnemodeller. Fremadrettet skal der arbejdes ud fra en klimalov, og vores rolle er at lave en fælles beregningsmodel for transportområdet. Og det tager tid”, forklarede Anders Eldrup.
Formanden forventer, at kommissionen afleverer brudstykker af beregningerne i løbet af foråret.
5. Tiltag i hele bilens livscyklus
Som sidst punkt nævnte Anders Eldrup, at økonomien skal hænge sammen i bilers samlede levetid – en pointe som AutoBranchen Danmark løbende har pointeret i forhold til at fjerne reparationsgrænsen på skadede biler.
“Dilemmaet for os er, at danskerne primært i dag køber biler under 200.000 kr. Det udfordrer lige nu forretningsmodellen for elbiler, der typisk er dyrere at producere end biler med konventionelle motorer. Jeg forventer også, at vi skal kigge på økonomiske incitamenter, når biler skal skrottes eller miljøhåndteres. Forbrugerne skal nemlig have økonomiske gulerødder i begge ender af livscyklussen”.