GDV repræsenterer godt 460 af de største forsikringsselskaber i Tyskland, der årligt håndterer omkring 460 millioner forsikringsaftaler.
Ifølge forsikringsforbundet kan det statistisk, i Tyskland, ikke dokumenteres, at elbiler skulle bryde oftere i brand end biler med en forbrændingsmotor. Udmeldingen kommer efter, at en række underjordiske p-huse forskellige steder i vores naboland har blokeret adgangen for elbiler med begrundelsen, at de er særligt brandfarlige.
Dårligt udstyr
GDV mener i stedet, at problemerne med elbiler i p-kældre skyldes dårlige sprinkleranlæg og manglende udsugningsanlæg til at fjerne farlig røg dannet af eksempelvis brændende elbiler.
Det er en problemstilling, som de danske brandmyndigheder også har efterspurgt i Danmark, fordi det i værste fald kan tage op til ti timer at slukke branden på en elbil.
Tag jeres forholdsregler
Herhjemme har brandmyndighederne i de senere år fået nye redskaber til at håndtere elbiler, hvis de skulle bryde i brand. Det skaber nemlig nogle udfordringer ved især bugsering efter uheld. Her kan man eksempelvis tage en særlig type container til at opbevare den skadede biler i brug. Også i udlandet forbereder man sig på, hvad man skal gøre ved elbiler i tilfælde af uheld.
Ude på værkstederne er der også en række forholdsregler, man bør tage sig, når man arbejder med elbiler – uanset om bilerne blot er til service eller skal have udbedret skader.